Inlägg 2.345: 16 mar 1971

Mammasjukdomen

(Brevet fortsätter)

”Du har en helvetiskt torr värme på vintern i lägenheten, alla dina slemhinnor blir alldeles förstörda av den. Du andas inte FRISK LUFT annars än på semestern. Du äter för fort och för mycket och fel saker, du motionerar bara ibland hemskt mycket och inte alls dessemellan. Allt detta hämnar sig, och luften i Nya York blir inte bättre med tiden utan mycket, mycket sämre. Du får ta ställning. Antingen stanna i Nya York. och bli en utsliten, klen man vid 50 års ålder, eller flytta till en annan plats, antingen i Amerika eller Europa inom IBM-koncernen, som har filialer i hela världen, och känn dig som en människa. Du skriver ofta om hur du hatar kölden. Men ingenstans kan det vara så kallt som i Nya York, när det är kallt där.

”Älskade unge, allt detta skrives inte för att skrämma dig utan för att tala om att även vi äro oroliga för dig. Vill du tvunget stanna i Nya York en tid till, så måste du gifta dig eller flytta ihop med en flicka. Du behöver någon som ska se till dig, hjälpa med maten, vara tillsammans med dig när du är ledsen eller glad, särskilt när du är ledsen. Ni kan bo utanför centrum. Nu har du sett så mycket teater och bio att det räcker en bra tid framöver, och har man en älskad människa vid sin sida behöver man inte så mycket bio och teater. Ja, det är kanske ett sätt till att överleva.”

Jag citerade allt detta därför att det visar precis hur mina föräldrar tänkte om mitt liv. Det svåraste var ju att jag inte med ett ord kunde nämna mitt förhållande till Ed. Men det kunde man inte göra på den tiden. Om man inte var extra modig, vilket jag inte var, eller extra hänsynslös, vilket jag inte heller var.

I samma brev berättade mamma att hon inte heller kände sig prima. Hon hade ett otrevligt tryck i halsen, som hon ibland fick och som ingen visste varifrån det kom. Hon trodde att det var ”den gamla struman” som spökade.

Här skall jag passa på att lägga in en snabb titt bakåt i tiden och en titt framåt i tiden. Var beredd att flyga som en örn runt tidevarven ett litet tag framöver!

År 1948, när jag var 14 år gammal och mamma 43, hade hon något som hette Basedows sjukdom (eng. Graves disease), vilket innebar att hennes sköldkörtel var uppsvälld – detta kallas ‘struma’ – och att samtidigt vävnader bakom hennes ögon hade svällt upp och tryckte ögongloberna framåt. Detta kallades exoftalmus, och hon tyckte att det var avskyvärt att se ut som om hon stirrade, vilket jag som 14-åring varken lade märke till eller brydde mig om.

Ögon framknuffade av Basedows sjukdom (internet)

Ögon framknuffade av Basedows sjukdom, exoftalmus (internet)

Hon fick sin sköldkörtel bortopererad, ett allvarligt ingrepp vid den tiden. Efter detta fick hon varje dag under sina återstående 57 år ta en daglig tablett för att ersätta sköldkörtelns hormonproduktion.

Sköldkörtelhormontabletter (internet)

Sköldkörtelhormontabletter (internet)

Published in: on 2015/01/05 at 11:55  Kommentera  

Kommentera

