Inlägg 2.433: 23 jun 1971

Taxameterprishöjningsinkomstminskningsresultatet

Så snart jag tittade upp från pappersarbetet vid mitt skrivbord på kontoret, så hade jag trafiken tre trappor nedanför på Sjätte avenyn att vila ögonen på. Gatan var nästan helt gul av taxibilar, och de flesta signalerade på biltaket att de var lediga. Allt detta var en konsekvens av taxistrejken i december. Jag nämnde den strejken ganska lättvindigt här i januari och rapporterade då att den hade lärt många tidigare inbitna taxikunder att tunnelbanan ofta gick både fortare och billigare. Detta hade resulterat i en minskning av mellan 5 och 10 procent av antalet taxiresor i staden (se inlägg 2.314).

Jag tror att det är dags för en mera nyanserad rapport om taxisituationen i Nya York. Nu i juni 1971 var nämligen taxichaufförerna på gränsen till att strejka igen. Då i vintras strejkade de för att de ville ha mera betalt, något som bilarnas ägare inte kunde gå med på, därför att de inte kunde höja taxorna utan stadens tillstånd. Staden hade taxorna under utredning, och det verkade som om de aldrig skulle bli färdiga med den, så chaufförerna tröttnade till slut på att vänta och gick i strejk.

Denna hade en omedelbar effekt. Staden snabbehandlade ärendet och beviljade taxiägarna en 48 procents taxehöjning. Chaufförernas nya, bättre villkor var att medan de tidigare hade fått behålla 49 procent av taxameterns belopp, så skulle de nu av de 48 procent högre taxorna i stället få behålla av taxameterns belopp mellan 42 och 50 procent, beroende på hur mycket pengar de totalt hade kört in med sin bil – de skulle få en högre procentandel ju flera körningar de hade utfört. Efter två veckors relativ stillhet på gatorna återvände chaufförerna till sina rattar.

Nu ville det sig att hela 30 procent av de tidigare taxiåkarna – inte de 5 till 10 procent som först hade rapporterats – uteblev, både för att det hade blivit betydligt dyrare att åka taxi och för att de hade lärt sig att det också gick an att åka buss och tunnelbana. Taxichaufförerna fick nu alltså bara tillfälle att göra 70% av sitt tidigare antal körningar – till det 48% högre priset – och på grund av sina fåtaliga körningar fick de nu behålla bara 42 procent av taxameterns belopp.

Jag har på egen hand räknat ut att taxichaufförerna nu fick 11 procent mindre betalt än tidigare. Säg att en av dem före strejken hade kört in en totalintäkt på 1.000 kronor:

  • Före strejken: totalintäkt 1.000 kronor, förarens andel 490 kronor (49% av 1.000 kronor).
  • Och efter den: totalintäkt 1.036 kronor (70% av 1.480 kronor), förarens andel 435 kronor (42% av 1.036 kronor).
Annonser
Published in: on 2015/04/06 at 07:40  Kommentera  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: