Inlägg 2.442: 3 jul 1971

Gayfrihetspirarna, del 1

Ed och jag kom tillbaka till Mortongatans pir många gånger, men precis som vad gäller för våra dagar ute i Riisparken, så skulle det vara rätt tjatigt för mig att försöka göra varje enskilt besök till något nytt och speciellt. Och dessutom saknar jag helt något detaljmaterial som stöd för mitt minne. Vi tog inga bilder där, och jag nämnde naturligtvis ingenting om böglivet på pirarna i mina brev hem till de intet anande föräldrarna i Örebro.

Redan nu, år 1971, hade alla dessa enorma hamnskjul börjat ätas upp av tidens tand. Passagerartrafiken med båt hade nästan helt upphört i konkurrensen med flyget, och för lastfartyg var kajerna på Manhattan alltför trånga för gods och lastbilar. Därför hade hamnskjulen abrupt övergivits. De stod tomma, och när en lokal står övergiven och tom i ett hus på en pir som vilar på träpålar ute i vattnet, då kommer den snart att befolkas av Moder Natur.

De övergivna pirarna på Manhattans västsida förvandlades nämligen under 1970-talet till ett kärt tillhåll för den bögvärld som alltsedan Stenmursupploppet i juni 1969 nu snabbt hade blivit frigjord från sina tidigare påtvingade hämningar. Visst hade gaybarerna nu i stort blivit ‘tillåtna’, men de tomma byggnaderna på alla dessa pirar bjöd ju på en total frihet att göra vad man ville. Myndigheterna kände förstås till vad som försiggick där, men klokt nog ingrep de inte alls. Något som allmänheten inte ens visste om behövde ju inte polisen onödigtvis blanda sig in i.

Eftersom varken Ed eller jag tog någon aktiv del i piräventyren – någon enstaka rekognoseringsrunda av allmän nyfikenhet undantagen – så är det inte mycket ur egen fatabur som jag här skulle kunna komma med. Men Ed och jag följde ju med så där litet grann i den lokala gaypressen – Nya Yorks Tidender med sitt motto ‘Alla nyheter som passar att tryckas’ kunde inte med sin heder i behåll beröra livet på pirarna. I dag finns det dessutom en hel del att inhämta på internet.

Tidningen New York Times valspråk: 'Alla nyheter som passar att tryckas', New York (internet)

Tidningen New York Times valspråk: ‘Alla nyheter som passar att tryckas’, New York (internet)

Därför tänker jag nu ge dig några vignetter från 1970-talet på Nya Yorks ‘gaypirar’. Jag kommer att beröra hela 1970-talet trots att allt verkar vara daterat den 3 juli 1971, det första besöket av Ed och mig på piren vid Mortongatan för att lapa litet sol utan att behöva åka ända ut till Riisparken.

Published in: on 2015/04/17 at 08:03  Kommentera  

Kommentera

