Inlägg 2.452: 12 jul 1971

Spekulationsbelöningsuteblivandet

Fyra aktietransaktioner på två dagar – jag höll uppenbarligen på att bli tokig. Men så var det i alla fall. Jag gömmer inte undan gamla synder – jag visar stolt upp dem i all sin löjlighet.

På måndagen sålde jag de 300 teckningsrätter i fläskfirman Bluebird som jag hade köpt för 6.597 kronor med hjälp av mynttelefonen i en korridor på Columbussjukhuset, när jag var där i mars månad för att få min gulsotsdiagnos (se inlägg 2.342). Det hade inte gått så väl som jag då hade hoppats, sjuk och eländig som jag var, och nu fick jag, frisk som en nötkärna, sota för detta. Jag sålde nämligen teckningsrätterna för 4.203 kronor och accepterade därmed en förlust på hela 2.393 kronor.

Förlusten på min andra försäljning samma dag blev mindre, vilket naturligtvis var glädjande. Jag sålde 90 aktier i Sky City Stores, och dem hade jag köpt i januari för 6.072 kronor (se inlägg 2.325). När jag nu gjorde mig av med dem, så fick jag 4.890 kronor, och förlusten blev därför 1.182 kronor. Men den kändes som en ren vinst i jämförelse med jätteförlusten på Bluebird – allting här i livet är ju relativt.

För dessa kontanter – och litet till – köpte jag mig annat att förlora pengar på. Till exempel 75 teckningsrätter i Trans World Airlines. Jag valde alltid ut mina investeringar genom att matematiskt räkna ut vad som skulle löna sig bäst – vilket nästan aldrig lyckades – och det gjorde jag också nu. Men det kändes extra gott att sälla mig till dem som riskerade sina pengar på detta fina flygbolag – dels hade det byggt världens vackraste flygterminal i Nya York (se inlägg 206) och dels hade det år 1967 försett mig med mitt livs första kreditkort, att i krångliga situationer kunna användas som betalningsmedel i stället för kontanter (se inlägg 806).

Varje teckningsrätt gav mig möjlighet att få köpa en aktie i Trans World Airlines för 113 kronor, och det skulle gälla i flera år framöver – fast så snabbt som jag köpte och sålde numera skulle jag nog komma att sälja teckningsrätterna utan att använda dem för ett aktieinköp. Men just nu funderade jag inte på den saken – jag köpte helt enkelt 75 teckningsrätter i TWA för 7.090 kronor. Det kändes verkligen som om det var mera substans bakom detta köp än alla mina vilda spekulationer i butikskedjor och skönhetsmedelsfabriker som jag hade gjort under det senaste året – med förfärliga resultat.

Fast vid den fjärde aktietransaktionen, vilken ägde rum nästa dag, var jag tillbaka till det gamla. Vad sägs om gamla bilar, att måla om dem och att reparera dem efter en krasch? Mera substans? Ha!

Published in: on 2015/04/23 at 19:16  Kommentera  

Kommentera

