Inlägg 2.461: 30 jul 1971

Världsfinansproblemstegringen

Det var på sitt sätt extra skönt att Ed och jag bodde så trevligt, för världen därute var allt annat än skön. Jag märkte det i varje brev jag fick från Örebro, där alla företag försökte bli av med folk som inte behövdes i den minskande efterfrågan på dess varor och tjänster, pch det märkte jag varje morgon när jag fick ögonen på min Nya Yorks Tidenders förstasida, där en allmän tröstlöshet avspeglades.

Aktiemarknaden hade börjat falla våldsamt igen, just när man hade trott att den hade börjat återhämta sig. Det var strejker överallt, och den allmänna ekonomin gick alltmer i baklås. Alla – det vill säga utom Ed och jag – hade förutsagt att Nixons program skulle stoppa inflationen, även de flesta av hans belackare, som menade att det inte var rätt sätt att göra det på, nämligen genom att skapa en 6-procentig arbetslöshet. Och nu visade det sig att de hade haft fel, allihop. Nu hade vi fått en 6-procentig arbetslöshet, och inflationen hade fortsatt precis som förr.

Nixon hade det inte lätt. De av arbetarorganisationerna, som märkvärdigt nog hade varit starkt för honom, var nu våldsamt aktiva emot hans arbetslöshetspolitik. Hemmafruarna märkte nu inflationen i butikerna, 95 procent av negrerna var som väntat motståndare till honom, och industrin började nu tvivla på att hans politik någonsin skulle komma att tillåta goda vinstmarginaler igen. Nu hade han till och med fått de konservativa på halsen, dem som han alltid hade stött sig på – men nu hade de börjat tycka att han hade vissa kommunisttendenser efter sitt steg att skapa kontakter med Kina.

På mig verkade det att vara ett intressant politiskt år i stundande, bara det Demokratiska partiets politiker inte gav sig på att äta upp varandra, så som de hade gjort år 1968. Och så som de borgerliga hade gjort i Sverige alltifrån den dag jag föddes.

Här i mitt skriveri har jag för hela år 1971 hittills inte en enda gång nämnt mina lönekuvert från IBM, så som jag tidigare gjorde med de starkt växlande kommissionscheckarna. Nu när jag inte längre fick någon kommission att oroa mig för, så var det bara halvmånadslönen på 4.245 kronor att rapportera. Såpass roligt som att få höra den siffran upprepas stup i ett skulle vi inte ha det här. Men nu plötsligt kom det ett extra tillägg som en oanad blixt. Min check för sista halvan av juli innehöll 1.304 kronor extra. Vadåför? Jo, enligt lag skulle ingen lön beskattas, som betalades ut till en anställd efter sex veckors sjukfrånvaro. Jag hade varit borta från jobbet i litet över sex veckor för min gulsot, och jag hade fått min fulla lön under hela den tiden av IBM. Min reaktion till att jag nu också skulle få en skattelindring var först att det var fel, sedan att det var orättvist, och slutligen tack så mycket.

Published in: on 2015/05/03 at 07:07  Kommentera  

Kommentera

