Inlägg 2.470: 16 – 20 aug 1971

Valutakursförändringslivsanpassningen

Nog var det spännande att se hur mycket av världens händelser som vilade på de nu osäkra växelkurserna. Varje dags Nya Yorks Tidender bjöd på valutakurser som hoppade upp och ner, men i stort sett följde de varandra rätt väl – fast uppåt gentemot den amerikanska dollarn. Hur skulle det komma att bli med resan till England för Ed och mig? Det var dagar då det brittiska pundet hade gått upp tio procent i värde – vi skulle då automatiskt få betala tio procent mera för hotell och mat och bensin på vår resa, och vem vet, kanske till och med våra flygbiljetter skulle komma att uppjusteras i pris – fast det priset var ju amerikanskt, så det fick de nog inte ändra..

Det där med prisstoppet i tre månader hade lustiga konsekvenser på sina håll. I likhet med det mesta var konstfiber en priskontrollerad vara, medan ull och bomull, i likhet med de flesta naturråvaror, slapp undan. Textilfabrikerna fick inte lov att höja sina priser på kläder som de tillverkade, och de slog omedelbart om från ylle och bomull till nylon och polyester för att inte kvävas av de framtida krympande marginalerna mellan allt dyrare råvaror och prislåsta textilprodukter.

Ingen trodde nämligen på att priserna skulle släppas loss igen i november. Nej, Nixons kovändning skulle bli kvar till valet ett helt år senare, så att han kunde gona sig i folkets beundran av detta statsmannalika beslut, och han därmed bli omvald. Det må vara cyniskt att säga det, men att bli omvald är ju det enda som en politiker tänker på. Folkets väl är en dussinvara.

Jag vill här lägga in en liten notis om hur litet mitt skriveri här påverkas av dollardevalveringen. Jag översätter ju här alla priser till svenska kronor, men jag använder en och samma växelkurs för ett helt år i taget. Jag har bara tillgång till årsgenomsnitten för varje år, så det är det enda jag kan göra. Den amerikanska dollarn kostade 5,17 kronor under år 1970 – och alla år dessförinnan – och 5,13 kronor i genomsnitt under år 1971. Något som jag vet är att dollarn stod kvar i 5.17 kronor under år 1971 fram till frisläppningsdagen den 15 augusti – alltså i runt sett under två tredjedelar av året. Rent matematiskt måste den därmed ha varit värd i genomsnitt 5,05 kronor under den sista tredjedelen av år 1971 för att ge årsgenomsnittet 5,13 kronor. Men jag använder mig av 5,13 kronor för alla priser under hela år 1971.

Mitt nödhjälpskonto för mina föräldrar i den amerikanska banken sjönk förstås i värde för dem. Det stod förstås kvar 5.300 dollar på det, men för dem i svenska kronor gick det ner en bit från 27.500 kronor i takt med dollarvärdets fall. Usch!

Published in: on 2015/05/10 at 03:31  Kommentera  

Kommentera

