Inlägg 2.475: 22 aug 1971

Sommarvärmemiddagsmålsingrediensuppräkningen

Nu på sommaren klarade jag lätt av hela middagsmålet med en stor skål med grön sallad, gurka, rädisor, kål, tomater, lök, morötter, paprika och sådant, naturligtvis i rått tillstånd alltihop. Och så blandade jag in litet protein i salladen i form av små bitar av skinka eller lever eller annat som man tager hvad man hafver i kylskåpet. Över salladen tyckte jag om att skvätta litet självtillblandad dressing av vinäger och kallpressad olja plus en smaktillsats i pulverform som man köpte portionsförpackat i små kuvert – vitlök, fransk, ranch, rysk eller vad de nu kunde hitta på. Men absolut inte en av de tjocka majonnässåser som man kunde köpa färdigblandade i flaskor och dränka den goda salladen under den.

Vår sommarmiddagsmat, 1971 (internet)

Vår sommarmiddagsmat, 1971 (internet)

Till salladen drack jag gärna ett stort glas lätt filmjölk – med bara 1% fett. Och som efterrätt blåbär, jorgubbar eller andra färska bär med ¼ liter yogurt ovanpå.

Vår sommarmiddagsmat med yogurt, 1971 (internet)

Vår sommarmiddagsmat med yogurt, 1971 (internet)

Ett sådant enkelt mål mat gav mig det mesta av vad jag behövde i fråga om näring. Men ändå hade jag gjort till min vana att ta några vitamintabletter rätt efter maten för att vara säker på att kroppen hade fått i sig allt det nödvändiga. Efter middagen tog jag en E-vitamintablett och en kombinerad kalk-magnesium-zinktablett för att vara på den säkra sidan. Efter frukosten tog jag en ytterst komplicerad vitamin+mineraltablett som innehöll ‘allting’, men jag planerade att när dessa en gång tog slut köpa individuella tabletter så att jag fick exakt ‘vad jag ville ha’ – vilket betydde ‘vad Adelle Davis rekommenderade i sin bok’.

Mina vitaminer och mineraler i tablettform, 1971 (internet)

Mina vitaminer och mineraler i tablettform, 1971 (internet)

Tidskriften QQ hade fortsatt att förbättras, och så här attraktivt såg augustinumret ut när vi på söndagen köpte det i kiosken mitt på Sheridantorget. En såpass sexig framsida hade troligen kunnat hänga i kioskfönstren i Nya York i flera år nu, men det är ju viktigt för en månadstidskrifts upplaga att den får säljas så gott som överallt i hela landet – och detta var första gången QQ hade vågat sig på en så här spännande framsida för alla att se.

Tidskriften QQ, Augusti, 1971 (internet)

Tidskriften QQ, Augusti, 1971 (internet)

Att de kunde använda bilder av oklädda män inuti hade redan gjorts klart av högsta domstolen, som hade ansett att det var läsarens sak att avgöra vilka tidskrifter han vågade ge sig på. Men för utsidan av tidskriften gällde inte den regeln. Man måste ju skydda gamla tanter och små oskyldiga barn, som råkade passera en kiosk utan att veta bättre. Och nu hade dagen alltså kommit för att pröva om de skulle få dåndimpen av att se teckningen av en byggnadsjobbare som ägnar sig åt kroppsarbete med sololja under sin lunchpaus.

Published in: on 2015/05/12 at 21:51  Kommentera  

Kommentera

