Inlägg 2.553: 30 sep – 1 okt 1971

Övernattningshotellsåterfinnandeglädjen

Under den resa som jag nu i skrivande stund företar i mina fotspår från år 1971 utnyttjar jag i hög grad Googles kartor med dess inbyggda markperspektivfunktion. Från gatuskylten på vår bild av hotellet från besöket där år 1971 kunde jag hämta namnet på hotellets gatuadress i Rushden, nämligen Norrgatan (eng. North Street). Denna gata visade sig vara rätt kort, och när jag lät Google sakta låta mig vandra gatan fram i markperspektiv, 10 meter i taget, så fann jag till min glädje att hotell Västerut fortfarande fanns kvar nu efter 44 år. Inte längre som ett hotell med skylt utan som en helt anonym familjebostad.

Huset ligger på den norra hörntomten vid korsningen av Norrgatan och Shirleygatan (eng. Shirley Street), och är i perfekt skick även i dag. Det ser emellertid helt annorlunda ut – det har förändrats nästan till oigenkännlighet. Konstruktionen är oförändrad, och så är också några små detaljer på fasaden. Entrédörrens 45-gradiga vinkling är kvar, tillsammans med de rundade trappstegen i husets hörn. Öppningarna för fönstren på övre våningen är kvar, även om själva fönstren har bytts ut, och den smala, utskjutande rödtegelramen på båda sidorna om vart fönster däruppe har behållits som accenter i den i övrigt vitrappade väggytan. Jag nämner dessa detaljer som stöd för min absoluta övertygelse om att detta är samma hus som Ed och jag bodde i under en natt år 1971.

När Ed och jag åt middag på vårt hotell hade vi nöjet att göra det tillsammans med en amerikansk gäst, en äldre dam från Nya Jersey, och hade då tillfälle att jämföra våra intryck från våra respektive rundresor i England. Efter middagen gick Ed och jag till ett kringresande tivoli på ett fält någonstans i närheten, så som vi hade gjort bara några dagar tidigare i Portsmouth (se inlägg 2.506).

Efter att ha ätit frukost och betalat räkningarna på hotell Västerut – tillsammans för oss båda 45 kronor för rummet, 23 kronor för middagen och 3,50 kronor i drickspengar, allt debiterat med halva beloppen på en separat räkning för var och en av oss två, av vilka jag här visar upp min – så gav vi oss iväg från Rushden och körde rätt in till London. Sockerbitsförpackningen från hotellet mitt i räkningen täcker ett hål som jag hade klippt ut när jag satte in räkningen i ett fotoalbum, så att ett foto kunde ses därbakom. Att förena fotoabum av i går med elektronisk läsövning av i dag kan bli litet komplicerat.

Sockerpaket och en av två identiska rumsräkningar, Hotell Västerut, Rushden (1971)

Sockerpaket och en av två identiska rumsräkningar, Hotell Västerut, Rushden (1971)

Published in: on 2015/08/01 at 22:26  Kommentera  

Kommentera

