Inlägg 2.588: 26 okt – 2 nov 1971

Sverigebesökareförhäxningen

Vid 14-tiden hamnade vi ‘av en händelse’ i Gamla Sturbrobyn. Där tillbringade vi flera timmar på samma sätt som jag hade gjort på egen hand år 1963 (se inlägg 68-69), tillsammans med Ed år 1965 (se inlägg 402), och tillsammans med mina föräldrar år 1969 (se inlägg 1.909).

Från det här Sturbrobybesöket har jag bara några få bilder att visa upp – jag fotograferade nästan ingenting under Annas hela besök. På den första bilden står Ed och Anna redo att hoppa in på Värdshuset, för vi var riktigt hungriga efter allt åkande runt i Nya England.

Anna och Ed framför Värdshuset, Gamla Sturbrobyn (1971)

Anna och Ed framför Värdshuset, Gamla Sturbrobyn (1971)

På nästa bild står Anna och jag intill Sturbrobyns täckta Nya-Englandsbro.

Med Anna intill den täckta bron, Gamla Sturbrobyn (1971)

Med Anna intill den täckta bron, Gamla Sturbrobyn (1971)

Här har Ed och jag just kommit ut från ett av bostadshusen i Gamla Sturbrobyn, och Anna passade på att ta en bild av det evenemanget.

Ed Ed utkommen från ett bostadshus, Gamla Sturbrobyn (1971)

Ed Ed utkommen från ett bostadshus, Gamla Sturbrobyn (1971)

Och slutligen kommer här en fin bild av Anna på terrassen till ett av bostadshusen i Gamla Sturbrobyn.

Anna på en husterrass, Gamla Sturbrobyn (1971)

Anna på en husterrass, Gamla Sturbrobyn (1971)

Inte mycket i bildväg, men för massor av bilder av Gamla Sturbrobyn kan jag hänvisa till bildskörden från mina tre tidigare visiter i Gamla Sturbrobyn.

När det började skymma – det var ju nästan november månad – körde vi söderut, fortfarande på småvägar mot Nya York. Vi stannade och åt middag på en Howard Johnsonrestaurang längs vägen, och det blev en helt oplanerad upplevelse för både Anna och mig – fast kanske inte för Ed som ju var litet mera Amerikavan.

Restaurangen var dekorerad med spindelväv överallt, och alla i personalen var vilt utklädda till troll och häxor. Till den med åren alltmera firade Halloweenhelgen var det visserligen en dag kvar, men Howard Johnsons hade passat på att utnyttja den till att göra det extra lockande för familjer med små barn att gå ut och äta middag. Jag var redan van vid den helgen (se inlägg 1.229), men ändå hade jag aldrig sett den firad på ett såpass organiserat sätt som här. Det blev en verkligt festlig upplevelse.

När vi kom hem till Nya York och lämnade av Anna utanför hennes hotell var klockan redan 23.00, och vi hade kört nära 650 kilometer under den här dagen. Ed hade hållit ordning på kilometrarna, så de var säkert riktiga, men jag begriper fortfarande inte hur han kom fram till den långa dagssträckan. Jag körde ju riktigt sakta hela dagen utom förstås på motorvägen på morgonen.

Published in: on 2015/11/05 at 07:45  Kommentera  

Kommentera

