Inlägg 2.596: 12 – 17 nov 1971

Börshandelsuppsvinget

På fredagen sålde jag två aktieposter på en gång, den ena med en hemsk förlust, och den andra med en rungande vinst. Nåja, ‘rungande’ var kanske att ta till, men alla de förfärliga förlusterna under det senaste året fick en hygglig förtjänst att verkligen runga.

Den hemska förlusten tog jag på mina 50 aktier i Ames Department Stores, som jag hade köpt i juli för 6.905 kronor (se inlägg 2.455). Nu sålde jag dem för 4.742 kronor, en hiskelig förlust på 2.163 kronor. En tredjedel av pengarna försvann! Nog sagt, ajöss!

Aktierna i Ames Department Stores fick mig att glädjas extra mycket över hur jag behandlades av den stora apotekskedjan Revco Drug Stores. Att det blev ett så bra resultat berodde nog på att jag aldrig hade köpt dessa aktier – i november 1970 hade jag fått 45 av dem i utbyte mot 50 aktier i en liten apotekskedja, Cole Drug, vilka jag hade köpt i september 1970 för 3.492 kronor. Nu kunde jag sälja de 45 aktiern i Revco Drug Stores för 7.255 kronor, alltså med en vinst på 3.763 kronor. Det var mer än en fördubbling av min insats. Si, det var allt en ‘rungande’ förtjänst!

Om jag bara hade investerat lika mycket i Cole Drugs som i Ames Department Stores! Då hade vinsten blivit ännu mera rungande – den hade blivit dubbelt så stor. Fast, som det heter, om inte ‘om’ hade varit med i spelet, så hade jag kunna sträcka mig upp och ta ner månen. Jag fick allt vara glad och tacksam över att åtminstone en av mina penningplaceringar hade gått vägen.

Och hur använde jag då alla dessa pengar som kom flygande? Jag brukade ju alltid köpa några andra aktier vid dessa tillfällen. Svar: Jag köpte ingenting. Det vill säga: Ingenting förrän på onsdagen i den följande veckan. Då hade mitt aktieurvalssystem funnit en aktie som jag helt enkelt inte kunde motstå, och den hette Stanley Home Products. Firman hade grundats under depressionsåren på 1930-talet och de sålde då sina rengöringsmedel, borstar och moppar genom att knacka på dörren till hus efter hus. Några av deras kunder gillade kvaliteten på deras varor så högt att de ordnade tillställningar för grannar och vänner i sina hem och bjöd in en representant att komma och presentera sitt utbud. Och detta blev till Stanley Home Products huvudsakliga försäljningsmetod.

Annons för Stanley Home Products, 1968 (internet)

Annons för Stanley Home Products, 1968 (internet)

Jag köpte 30 aktier i Stanley Home Products för 7.273 kronor och räknade verkligen med att äntligen ha hittat ett bolag som skulle ge mig de stora vinster som jag ansåg mig ha förtjänat efter allt det arbete som jag hade lagt ner på att värdera aktier för inköp. Tala om självtillit!

Published in: on 2015/11/15 at 03:18  Kommentera  

Kommentera

