Inlägg 2.597: 13 – 15 nov 1971

Nixonlönestoppslöneförhöjningssenareläggandet

Det var intressant att följa president Nixons försök att få fart på landets ekonomi. Han hade ju kommit till makten som en konservativ politiker år 1968 – han vann det valet med en ytterst smal marginal över liberalen Hubert Humphrey – och började snabbt att införa vad han kallade en ‘fri ekonomi’ med så få statsingripanden som möjligt. Det var avsett att skapa massor av nya arbetstillfällen, nya småföretag och mindre papperexercis.

Men det hjälpte inte. Amerikas ekonomi var fortfarande mycket svag, och efter några år av detta gjorde han, i god tid före nästa presidentval år 1972, en kovändning och började att i stället reglera ekonomin kraftigt för att på så sätt få fart på den. Nu, ett år före det stundande valet, hade det fortfarande inte hjälpt.

Den 14 augusti 1971 hade Nixon infört ett 90 dagar långt löne- och prisstopp, och under dessa tre månader var det i princip olagligt att begära mera än förut för försäljningsvaror och att höja de anställdas löner. Med starkt inflationstryck kunde man räkna med att det skulle bli ordentliga prishöjningar efter slutet av de 90 dagarna, och minsann fick vi höra att Ford skulle höja alla sina bilpriser med 5 procent på måndagen den 15 november.

Man fick nu åter höja lönerna, fast inte mera än 5½ procent. En konstig regel klargjorde dock att löneförhöjningar som skulle ha gjorts under de 90 dagarna inte behövde räknas in under de 5½ procenten.

Och så vidare i all oändlighet. För min del hade jag hela tiden sagt – till mig själv, för att få någon som lyssnade på mina tirader – att stopp bara är ett sätt att bota symtomen. Det skulle komma att bli lika mycket inflation under innevarande år som annars, innan ekonomin kurerades i rötterna. Vilket skulle komma att ske, fast Nixon var på tok för valhänt. Det måste vara svårt att vara högsta hönset och finna att vad man har trott på i alla år inte håller streck, och att bli tvungen att tillgripa åtgärder som man inte tror på men som ens rådgivare föreslår. Jag såg fram emot ett mycket intressant presidentval följande år.

Eftersom jag hade följt med i Amerikas ekonomipolitik blev jag inte det minsta förvånad när jag på måndagsmorgonen kallades in till min chef och fick veta att jag skulle få en löneförhöjning på 770 kronor med början den 15 november, alltså samma dag. Jag skulle få förhöjningen retroaktivt vid nästa löneutbetalning den 30 november.

Från 8.490 upp till 9.260 kronor var det litet över 9 procent! IBM måste ha tillämpat den konstiga regeln, som jag just nämnde.

Published in: on 2015/11/15 at 09:57  Kommentera  

Kommentera

