Inlägg 2.599: 29 – 30 nov 1971

Heminredningsnödvändighetstillskotten

När jag fick en stund ledig mitt på måndagen – och jag praktiskt nog nu hade mitt kontor mitt på Manhattan med allting inom nära räckhåll – så gick jag och bokade ett rum på ett skidhotell i Skakberget från den 23 december till den 2 januari. Elva dagar, vilket borde försäkra oss om att få åtminstone några dagar med bra glid och perfekt väder.

Skakbergets logo (internet)

Skakbergets logo (internet)

Vi tänkte åka buss upp till Kanada, så vi behövde inte boka något flyg den här gången. Det skulle bli härligt att komma iväg på en lugn semester. Många människor som reser bort på sin semester väljer att köra omkring i lugn takt, stanna över på några platser här och där i ett par dagar, och efter det kommer de hem både stimulerade och utvilade. Ed och jag gjorde i stället antingen det ena eller det andra. Resan till England hade varit stimulerande, med nya platser och nya intryck varenda dag. Och nu skulle vi ligga stilla i tio dagar och bara åka upp och ner för en skidbacke hela tiden. Samma sak när vi reste till söderhavet – en härlig badstrand och inte mycket mera. Och när vi körde till Holland och Belgien och Tyskland och Berlin – då gick allt i blixtfart.

På tisdagen köpte jag ett nytt, gult dasslock till vår lilla lya. Det gamla hade gått sönder, och på lunchrasten gick jag och köpte ett nytt för 160 kronor. När jag senare installerade det fann jag att allt som hade gått sönder var pinnen som tjänade som gångjärn. Nej, jag gick inte och lämnade tillbaka det nya locket – jag lade det gamla locket i kartongen och bevarade det för framtiden. När vi en gång i tiden flyttade därifrån skulle vi återinstallera det gamla med sin trasiga pinne och ta med oss det nya, gula dasslocket. Man lär sig av de misstag som man gör när man inte tänker sig för.

Och var skulle vi förvara kartongen med det gamla dasslocket? Jo, nu måste en ny hylla äntligen bli av. Den skulle vara stor – tre meter lång och en meter bred och sträcka sig hela vägen tvärs över hallen vid entrédörren. Det var så högt till taket, att hyllan kunde placeras 22 decimeter upp från golvet och ändå gott rymma stående resväskor och andra skrymmande, sällan använda saker. Framför hyllan däruppe skulle jag sätta fast ett draperi i taket för att dölja hyllan och sakerna på den.

Vi skulle leja en snickare för att bygga den stora hyllan och dessutom sätta upp ett par små hyllor i badrummet och tre högtalarhyllor runt om i rummet – Ed hade just köpt två extra högtalare så att vi nu kunde njuta av välljud från alla håll på en gång.

Published in: on 2015/11/16 at 06:09  Kommentera  

Kommentera

