Inlägg 2.600: 30 nov 1971

Dollardevalveringsdomedagsdiskussionen

Jag var medveten om att den svenska kronan hade stigit våldsamt på den senaste tiden, men det var först en artikel i handelsbilagan i söndagens Nya Yorks Tidender som fick mig att förstå att det inte var den svenska kronan som hade gått upp – det var dollarn som hade sjunkit som en punkterad ballong. Den hade varit värd 5 kronor och 13 öre i genomsnitt under året, men nu hade den plötsligt devalverats till 4 kronor och 95 öre. Ett kursfall på 5% kanske inte låter så mycket när jag skriver om det på samma sätt som jag skriver om mina egna börsförluster på 30%, men när det gäller valutor så betyder fluktuationer mycket mera.

Mina föräldrar hade i alla tider sagt att kronan måste devalveras, därför att lönerna i Sverige hela tiden steg fortare än produktiviteten i jämförelse med andra länder. Men nu var det i stället Sverige som hade fått hårdvaluta. Jag själv hade hittills, i likhet med alla andra turister, tyckt att Sverige var det dyraste landet att resa till. Efter denna ‘lilla’ devalvering skulle Sverige bli helt omöjligt som turistmål – tack och lov att jag själv hade mat och husrum i Örebro!

Jag blev helt betagen av vad jag läste om devalveringen i tidningen och ville begripa mera i det ämnet, så jag köpte mig en bok med titeln ‘Hur Ni kan tjäna på den kommande devalveringen’.

Bpken 'Hur Ni kan tjäna på den kommande devalveringen', 1971 (internet)

Boken ‘Hur Ni kan tjäna på den kommande devalveringen’, 1971 (internet)

Författaren hette Harry Browne – det var hans första bok, utgiven redan år 1970, alltså långt före den ‘lilla’ devalveringen av dollarn som just nu hade ägt rum. Den boken kom jag att ha med i bagaget till Skakberget att läsa om kvällarna mellan skidbackarna – just nu tillät mig mitt arbete att köpa en bok men absolut inte att läsa den.

Harry Browne kameraintervjuades för TV den 3 september 1970, men jag var inte förrän nu i skrivande stund medveten om denna intervju. I den är kvaliteten på både bild och ljud förvånande bra för en såpass gammal inspelning, och du kan själv se den om du klickar här. Harry Browne samtalar under tio minuter med den politiske skribenten William F. Buckley, Jr, och ekonomen Eliot Janeway. För att helt förstå deras argumentering om värderingen av guld är det viktigt att tänka på att intervjun ägde rum ett helt år innan president Nixon den 15 augusti 1971 beslöt att stoppa den amerikanska statens inköp och försäljning av guld till ett pris av 35 dollar per uns (se inlägg 2.469), eller 5,77 kronor per gram.

Published in: on 2015/11/18 at 07:40  Kommentera  

Kommentera

