Inlägg 2.606: 20 dec 1971

Julkortsinnehållsotillräcklighetsbeviset

Det hade ett tag varit litet tunt med breven från Örebro, vilket bevisas av att samma brev kom att berätta om mina föräldrars förehavanden under både första och tredje adventssöndagarna år 1971. Här kommer, något fåordigare, några rader om deras middag därhemma för åtta personer den 12 december. När gästerna hade satt sig tillrätta för kaffet uppenbarade sig en pensionärlucia, som skulle komma att bli 67 år den 22 januari. Genom att nu servera kaffet efter middagsmålet undvek hon att behöva stiga upp i ottan morgonen därpå. Mamma var iförd sin svärfar Rickes nattskjorta, tofflor och den halmkrans som under juletid alltid hängde på ytterdörren.

Mamma som pensionärlucia, Skyttegatan, Örebro (1971)

Mamma som pensionärlucia, Skyttegatan, Örebro (1971)

Med posten den 20 december kom det också, såsom vanligt var vid denna årstid, en bunt julkort från när och fjärran. Jag skrev varje år över 50 sådana, och jag skrev dem alltid för hand. Inte bara mitt namn och enradig hälsning utan så mycket personlig text jag kunde knåpa in på den lilla yta som var lämnad öde runt bild och jättetext. Det kort som nu var mest intressant kom från Ulla Zetterman, min husmor på Tylöhus år 1955 (se inlägg 1.157). Hon undrade på sitt kort vad jag tänkte om fallet Marc Wallenberg – själv tyckte hon att det var en tragedi. Jag hade själv inte nämnt Wallenberg på mitt kort till henne, helt enkelt därför att jag inte visste vem Marc Wallenberg var. Släkten kände jag ju till, men denne Marc var mig helt obekant. Jag frågade mina föräldrar om detta, men det kom aldrig något svar på det. Och så glömde jag bort det hela.

Men nu i skrivande stund fick jag veta från internet att Marc Wallenberg sköt ihjäl sig den 18 november 1971. Han hade inte klarat studentexamen förrän han försökte igen mot hösten, han hade inte klarat sig i flottans officershögskola, för han var dålig på navigation, han hade inte kommit in på Handelshögskolan för han hade haft för svaga studentbetyg, så pappan skickades honom till Harvard i Amerika i stället.

Nyheten om Marc Wallenbergs död, 1971 (inernet)

Nyheten om Marc Wallenbergs död, 1971 (inernet)

Han var helt uppenbart inte något geni, men han tvingades av släktplikt till att arbeta som bankir på familjens Stockholms Enskilda Bank, och där fick han vid 34 års ålder efterträda sin far som verkställande direktör. Han blev efterhand också utsedd till ledamot av Handelshögskolans styrelseförening vid den högskola som tidigare hade sagt nej till honom som elev. Vid 47 års ålder gjorde han slut på sitt arma liv. Stackars kille att tvingas in på verksamheter som låg helt över hans förmåga. Ulla Zetterman hade haft rätt – hela hans liv hade varit en tragedi.

Variation på nyheten om Marc Wallenbergs död, 1971 (internet)

Variation på nyheten om Marc Wallenbergs död, 1971 (internet)

Published in: on 2015/11/22 at 07:51  Kommentera  

Kommentera

