Inlägg 2.616: 31 dec 1971 – 1 jan 1972

Börsspekulationsårsresultatsuträkningsbortsovandet

Vi vilade oss en stund och gav oss sedan ut på staden. Den lilla snö, som på sina ställen inte hade sopats bort, knarrade under pjäxorna, och detta talade om för oss att det var många minusgrader. Jag hade sagt till Ed att det fanns en liten trevlig restaurang, Popina, där jag hade ätit tillsammans med mina föräldrar när jag mötte dem i Montreal år 1969 (se inlägg 1.900). Den låg vid Ville Marieplatsen bara sju kvarter från KFUM-hotellet, och dit ställde vi kosan. De höll emellertid på med att sätta upp ballonger och trumpeter för midnatsspektaklet, så vi hittade oss i stället en liten kinesrestaurang.

Sju kvarter tog oss ungefär en kvart, och det var den tid som man kunde vara utomhus innan det började bita i skinnet, trots mössor med päls nerdragna över öronen och ballongstora skidhandskar på fingrarna. Bilarna körde sakta och försiktigt, för det var is under den lösa nysnön ovanpå, och man fick också gå till fots med en viss varsamhet. Vi hade tänkt oss att fira nyåret utomhus i Montreal – det måste väl finnas något ställe med nyårsfolksamling som på Timestorget i Nya York – men nu hade vi ju fått ett så trevligt rum att vi föredrog att uppleva nyåret på TV-skärmen framför att roa oss ute på gatorna i 20 minusgrader.

Medan Ed och jag sover nyårssömnen i Montreal vill jag, som vid alla tidigare nyår, låta dig veta hur mina aktiespekulationer summerades upp för år 1971. Jag uttrycker summorna i svenska kronor och använder genomgående dollarvärdet 5,17 för allt som gäller år 1970 och 5,13 för allt som gäller år 1971.

Börsvärdet av alla aktier som jag ägde vid nyåret 1971-1972 var 174.056 kronor, medan samma värde vid nyåret 1970-1971 hade varit 110.875 kronor. Värdet hade sålunda gått upp med 61.381 kronor. I utdelningar hade jag under år 1971 fått 843 kronor. Men så kom kontanttransaktionerna – köp och försäljningar av aktier – med i spelet, och de gav ett netto på minus 23.747 kronor.

Hur slutade då börshajens år 1971? Plus 63.181 kronor plus 843 kronor minus 23.747 kronor, eller totalt netto plus 40.277 kronor. Vid slutet av år 1970 skrev jag mycket mera om bokslutet och gav också en sammanfattning av alla mina börsår (se inlägg 2.298). Nu gällde det att år 1972 också skulle hamna på plus – för det är ju det målet som gäller för all aktiespekulation.

 

Published in: on 2015/12/09 at 11:31  Kommentera  

Kommentera

