Inlägg 2.651: 16 – 18 jan 1972

Schweizpenningvärdessäkerhetsuppsökandet

Efter 17 plusgrader tidigare i veckan hade Nya York 10 eller 15 minusgrader på söndagen. Jag var salig över att inte behöva sitta och frysa i en skidliftssoffa. Och Ed hade fortfarande sina svarta fläckar på kinderna som ett varnande minne från Skakberget.

På tisdagen efter min insats som lärare – allt gick finfint – sålde jag mina 200 teckningsrätter i Kaufman & Broad för 27.770 kronor. Efter mina år av förluster och besvikelser på aktiemarknaden blev denna investering en skinande fyrbåk. Jag hade köpt 100 av dessa teckningrätter i maj 1970 för 8.057 kronor (se inlägg 2.045) och jag hade fått ytterligare 100 gratis när Kaufman & Broad år 1971 hade en två-för-en aktiesplit. Nu hade jag alltså tjänat in 19.713 kronor – eller 145 procent på min inköpskostnad. Eftersom dollarn hade sjunkit 8 procent i värde sedan 1970, så såg vinsten ännu bättre ut räknad i dollar, men här i dessa rader räknar vi ju allting i sunda svenska kronor.

Jag gick också till Zürichs största bank, Schweiziska Bankföreningen (tys. Schweizerischer Bankverein), som hade ett kontor i Nya Yorks finansdistrikt, inte långt från min tidigare arbetsplats.

Skylt för min bank i Zürich (internet)

Skylt för min bank i Zürich (internet)

Jag hade med mig dit 4.760 kronor – i form av tio hundradollarsedlar – och bad dem att öppna ett konto för mig i Schweiz. Jag hade gått och grunnat på allt som var på väg att hända med penningvärdet i Amerika enligt boken av Harry Browne. Och Schweiz var ju ett säkert ställe att ha pengar på. De betalade nästan ingen ränta, men den schweiziska francen var den säkraste valutan som existerade på vår jord.

De här två första blanketterna visar att mina 4.760 kronor – alltså 1.000 dollar – värderades till 3.865,50 schweiziska franc, vilket de alltså skickade till Zürich för att placeras i ett löpande konto för mig.

Beviset på att jag hade fått ett konto i banken, Nya York (1972)

Beviset på att jag hade fått ett konto i banken, Nya York (1972)

Min första bankinsättning omväxlad till schweizerfrancs och sänd to Zürich (1972)

Min första bankinsättning omväxlad till schweizerfrancs och sänd to Zürich (1972)

Och här är kvittot på insättningen, sänt direkt från Zürich. Det var daterat den 21 januari och kom med posten några dagar senare.

Kvittot på min första bankinsättning i Zürich (1972)

Kvittot på min första bankinsättning i Zürich (1972)

På torsdagen ringde min kusin Märta till Örebro och talade om att min faster Lily hade fått hjärnblödning och tagits in på S:t Görans sjukhus i Stockholm. Hon ramlade från sängkanten och slog sig dessutom illa i huvudet. Hon blev lam i ena sidan och kunde inte äta och dricka, så hon låg på intensivvårdsavdelningen med dropp i några dagar. Men sedan vände det sig till det bättre, hon återfick känseln i armen och benet och kunde klara flytande föda. Hennes två döttrar, Märta och Marianne, tittade in till henne på sjukhuset minst en gång varje dag.

Faster Lily på sin terrass, Brötvägen, Ålsten (cirka 1970)

Faster Lily på sin terrass, Brötvägen, Ålsten (cirka 1970)

Published in: on 2016/01/08 at 10:26  Kommentera  

Kommentera

