Inlägg 2.655: 2 feb 1972

Silverinvesteringsbeslutsprocessutläggningen

Jag skrev ett långt brev hem till mina föräldrar på onsdagen. Inte för att det var något märkvärdigt, för jag skrev ju ett långt brev till dem varenda vecka, men nu var det mycket penningtekniskt att förklara för dem. Inte för att visa dem hur finansiellt duktig jag var – jag hade sannerligen inte gjort mycket med mina pengar som kunde anföras som bevis på någon skicklighet – utan bara för att lugna ner dem i fråga om min placering i silver i Schweiz.

Silvertackor (internet)

Silvertackor (internet)

Jag berättade om en del av Harry Brownes bevisföring beträffande dollarns värde. Han hade skrivit i sin bok – den som jag läste under kvällarna i Skakberget – att dollarn skulle komma att falla inom de närmaste åren. Inte med de 7 eller 8 procent som den nyss hade fallit utan med 50 procent, räknat mot världshandelns pris på guld. Det var på grund av detta som jag hade investerat i silver. Det fanns en lag som förbjöd amerikaner att äga guld, och när jag därför inte kunde placera mina pengar i guld så fick det bli i silver, som hade många av guldets finaniella egenskaper. Visserligen var silvret också en användningsvara – just så som även guld i en liten utsträckning var, till exempel hos tandläkarna – men det följde guldet rätt bra såväl upp som ner. Och just i dagarna hade guldet skjutit upp som en raket, och jag hoppades att brevet med min köporder för silver hade nått fram snabbt till Zürich.

Guldtackor (internet)

Guldtackor (internet)

Anledningen till att jag köpte och behöll mitt silver i Schweiz och inte i Amerika var för att försäkra mig mot möjligheten att även silver en vacker dag skulle bli olagligt för amerikaner att inneha. Jag räknade med att Schweiz inte skulle bry sig ett dugg om vad deras utländska kunder var tillåtna eller förbjudna att äga – i Schweiz skulle de säkert tillämpa schweiziska lagstiftning. Baserat på den bedömningen skulle jag ju lika väl ha kunnat köpa guld i Schweiz – med en reservation. Jag såg det som två olika handlingar att köpa något och att äga något. Om det vore olagligt att köpa något så skulle jag dra mig för att göra det, men att bara äga något såg jag inte som en handling utan mera som ett tillstånd, och det visste jag inte om jag ens moraliskt skulle anse som tillåtet eller förbjudet.

Lagbok och domarklubba (internet)

Lagbok och domarklubba (internet)

Dett lät mindre som en nationalekonomisk diskussion än som religiöst moraliska tankegångar. Harry Brownes bok hade gjort ett starkt intryck på mig, och det fick mina föräldrar verkligen känna av. Och så långt innehöll mitt brevpladder ingenting som personligen berörde dem, men vänta bara tills jag kommer till nästa avsnitt i mitt brev till dem!

Published in: on 2016/01/11 at 13:45  Kommentera  

Kommentera

