Inlägg 2.673: 27 feb 1972

1972årsskidgatuvandringsbilderna

Nu går vi från banken till postkontoret – Ed bodde i den ‘administrativa’ delen av S:t Anton. Det verkar som om järnvägsstation, post och banker låg i stadens västra del, men inte mycket butiker.

I denna pampiga byggnad låg postkontoret, och det såg ut att vara ett stort hyreshus med posten på nedre botten. Som du kanske har märkt, så tycker jag om att lägga ut mina bilder så rätt balanserade som möjligt. Upp skall var rakt uppåt, och så vidare. Tyvärr lutar Eds postbyggnad betänkligt, och det är jag sorgesamt medveten om. Det är bara det att om jag rättar till bilden, så tvingas jag att skära bort halva porten, den dörr som det står ‘PORT’ över – eller kanske ‘POST’, för båda orden passar in – och det ville jag ju inte göra.

Postkontoret, S:t Anton (1972)

Postkontoret, S:t Anton (1972)

Nästa bild har jag kämpat med länge, om och om igen, utan att komma fram till vad detta hus är för något. Ed kanske inte heller visste det.

En helt oidentifierbar byggnad, S:t Anton (1972)

En helt oidentifierbar byggnad, S:t Anton (1972)

En allmän gatubild, fortfarande från vad som förefaller vara den västra stadsdelen.

Gatubild, S:t Anton (1972)

Gatubild, S:t Anton (1972)

Nu kommer vi till S:t Antons centrala affärsgata, och där ser vi först Foto Rios butik. Genom att Ed hade klistrat en genomskinlig, oborttagbar reklamremsa för affären tvärs över bilden, så vågar jag gissa att det var där som Ed fick hämta ut sin kopia av fotot, som en fotograf tog av Eds skidskolegrupp ute i backarna på tisdagen.

Troligen den butik som fotograferade Eds skidskolegrupp, S:t Anton (1972)

Troligen den butik som fotograferade Eds skidskolegrupp, S:t Anton (1972)

Här kommer Eds favoritbutik för specerier – läs gotter och kakor – för den känner jag väl igen från en bild från hans förra besök i S:t Anton.

Detta var Eds speceriaffär också år 1970, S:t Anton (1972)

Detta var Eds speceriaffär också år 1970, S:t Anton (1972)

På den här gatubilden känner vi genast igen Eds speceriaffär. Där syns också Sport Scherl, som jag trodde vara en sportaffär, tills internet rättade till mina begrepp. Det är, och var därför också år 1972, en byggnad, vars hela andra och tredje våning hyrs ut, en vecka i taget, som en lyxbostad för ett gäng av skidåkare med upp till nio deltagare. Butiken i bottenvåningen är troligen helt ovidkommande i sammanhanget.

Gatubild med Sport Scherl och Eds speceriaffär, S:t Anton (1972)

Gatubild med Sport Scherl och Eds speceriaffär, S:t Anton (1972)

Den här bilden visar återigen både Sport Scherl och speceriaffären, nu i andra riktningen.

Samma gatubild fast från andra hållet, S:t Anton (1972)

Samma gatubild fast från andra hållet, S:t Anton (1972)

Och här är internets bild av Sport Scherl från i dag. Att de har lyckats fotografera hela huset rätt framifrån på den trånga gatan med hus på andra sidan är för mig ett uttryck för skicklighet – de hade till och med fått in ett träd framför det och måste ha använt vidvinkelobjektiv, så som jag själv gjorde i de gamla konstiga tiderna, när man fotograferade med riktiga kameror och inte med telefoner.

Sport Scherl i dag, S:t Anton (internet)

Sport Scherl i dag, S:t Anton (internet)

Published in: on 2016/03/05 at 08:12  Kommentera  

Kommentera

