Inlägg 2.675: 27 feb 1972

1972årsskidskoleskolkningsaktiviteterna

Ed fotograferade ytterligare två byggnader under sitt strosande i S:t Anton under den nästan snöfria veckan där. Båda husen låg avgjort utanför själva stadens råmärken, så jag gissar att han på egen hand tog riktiga långpromenader av samma sort som Ed och jag ofta gjorde i och omkring New York.

Det ena huset låg kanske inte så långt bort från stadens hjärta, men det var åt ‘fel’ håll – västerut och rätt brant uppåt, i samma dal som S:t Anton. Det var ett hotell med namnet Karl Schranz – kanske det var där som stadens skidhjälte placerade sina pengar?

Hotell Karl Schranz, S:t Anton (1972)

Hotell Karl Schranz, S:t Anton (1972)

Under de 40 åren efter Eds resor till S:t Anton har det hotellet verkligen vuxit till sig. Detta internetfoto togs från samma håll som Eds, men det ser så annorlunda ut att det är svårt att känna igen det.

Hotell Karl Schranz av i dag, S:t Anton (internet)

Hotell Karl Schranz av i dag, S:t Anton (internet)

Det andra huset var också ett hotell, bara det att det låg i en by, Pettneu, sju kilometer österut från S:t Anton. Ed måste ha gått dit till fots, för jag kan inte tänka mig att han hoppade på en buss utan någon vettig anledning – Pettneu var inte något turistmål. Men Ed tog en bild av hotell Berghuset Maria (tys. Berghaus Maria)!

Hotell Berghuset Maria, Pettnau (1972)

Hotell Berghuset Maria, Pettneu (1972)

Här är internets version av hotell Berghuset Maria av i dag. Det ser inte alls ut att vara samma byggnad, men namnet är detsamma. Kanske ägarna sålde det förra – kanske det låg inne i S:t Anton – och byggde ett nytt i Pettneu? Hmmm?

Hotell Berghuset Maria av i dag, Pettnau (internet)

Hotell Berghuset Maria av i dag, Pettneu (internet)

På fredagen gjorde Ed en storutflykt på eftermiddagen. Hans skidskolekort gällde fortfarande, men han skolkade skolan den sista dagen och åkte i stället till Innsbruck, den stora staden halvannan timmes tågresa österut från S:t Anton.

Innsbruck har en särkild plats i mitt hjärta. Nu avslöjar jag litet av framtiden, men en gång, år 1977, råkade jag på en viss kille på Everardbadet i New York. Efter dådets fullbordan försvann han inte, enligt vanlig kutym, utan vi låg kvar och pratade en stund. Jag fick då veta att han året före hade blivit olympisk guldmedaljör i konståkning på skridsko i Innsbruck. Om du klickar här får du se hans guldåkning. Antagligen hade Ed och jag jag tittat på en del av vinterolympiaden på TV, men inte såpass idogt att hans namn, John Curry, hade fastnat i mitt minne.

John Curry som skolpojke (internet)

John Curry som skolpojke (internet)

John gick med på att komma med mig hem en stund, inte för mera sex utan bara för att prata. Jag åkte med honom hem i hans vita sportbil, och han stannade väl en timme eller två. Jag hoppades intensivt att Ed skulle komma hem – från Everard – medan min gäst var kvar, men han missade honom med en halvtimme. John Curry var – och är – den mest kända person som jag någonsin hade haft sex med, och jag kommer att berätta mycket mera om det år 1977.

Published in: on 2016/03/07 at 07:53  Kommentera  

Kommentera

