Inlägg 2.676: 27 feb 1972

1972årsskidtågutflykten

Jag är säker på att Ed hade planerat sin tripp till Innsbruck långt innan han reste dit. Genom att han bodde så nära järnvägsstationen i S:t Anton hade han där skaffat sig en ficktidtabell – nogsamt iordningvikt när han senare klistrade in den i sitt album – och med hjälp av den visste han att ta snälltåget klockan 12.03 från S:t Anton med ankomst till Innsbruck klockan 13.31.

Eds tidtabell med snälltåget D241 från S:t Anton till Innsbruck (1972)

Eds tidtabell med snälltåget D241 från S:t Anton till Innsbruck (1972)

Sina biljetter köpte Ed omedelbart före tågets avgång från S:t Anton. Huvudbiljetten är minst sagt mystisk – den är utfärdad att gälla till tre olika stationer, varav ingen är Innsbruck. Kranebitten och Rum är förorter strax bortom Innsbruck, medan Lindau ligger i precis motsatt riktning från S:t Anton – men på samma avstånd som Innsbruck. Jag är ju tvungen att gissa mig till innebörden av detta, och det är att järnvägen kunde använda färre olika biljetter om de förenade flera skilda destinationer med samma pris på samma biljett.

Eds tur- och returbiljett till Innsbruck och snälltågstillägg (1972)

Eds tur- och returbiljett till Innsbruck och snälltågstillägg (1972)

Huvudbiljetten kostade 18 kronor tur och retur i andra klass. Och eftersom Ed skulle använda ett snälltåg, så fick han också lösa en tilläggsbiljett på 3 kronor. Den hade uppenbarligen kostat bara 2 kronor, men när priset gick upp med 50%, så hade järnvägen igen sparat pengar genom att fortsätta att använda de gamla biljetterna efter att helt enkelt ha ändrat priset på dem med en kulspetspenna.

Tåget österut till Innsbruck skulle gå från spår 1 intill stationshuset, men Ed hade så gott om tid att han kunde gå över till nästa plattform för att ta denna minst sagt grandiosa bild an S:t Antons stationshus. Bakom det tronar dels Posthotellet och dels det otroligt branta fjället på dalens södersida.

S:t Antons stationshus (1972)

S:t Antons stationshus (1972)

Åter på rätt plattform kunde Ed fotografera sitt tåg på ingående. För den här bilden hade han så bråttom att han höll kameran helt på sned. För att rätta till den finge jag hugga av benen på de närmaste damerna, något som jag helst inte ville göra.

Tåget till Innsbruck rullar in på S:t Antons station (1972)

Tåget till Innsbruck rullar in på S:t Antons station (1972)

Så bar det iväg, och Ed passade på att från ett söderfönster på tåget ta en bild av vad som troligen hade varit stationshuset i Imst-Pitztal. Hade varit?

Imst-Pitztals övergivna stationshus (1972)

Imst-Pitztals övergivna stationshus (1972)

Jo, för på den andra sidan av hans tåg var det liv och rörelse och även ett nyare stationshus. Att det var samma station förstår man av att stationsklockan visar 12.47, just en minut efter den tidtabellsenliga avgången från Imst-Pitztal.

Imst-Pitztals plattform och nya stationshus (1972)

Imst-Pitztals plattform och nya stationshus (1972)

Och här tog Ed en bild av stationshuset i Ötztal rätt från sin plats inne i vagnen. På så vis fick han också med några av sina medpassagerare.

Ötztals stationshus genom tågfönstret (1972)

Ötztals stationshus genom tågfönstret (1972)

Annonser
Published in: on 2016/03/07 at 17:25  Kommentera  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: