Inlägg 2.684: 11 mar 1972

Världsekonomisvårighetshotet

Allt det som jag berättar om mina farhågor för allvarliga problem med världsekonomin förefaller säkert att vara grundat enbart på Harry Brownes bok. Men så var inte alls fallet. Till och med min schweiziska bank skickade mig nu en gång i månaden ett finansiellt nyhetsbrev, i vilket de noggrant gick igenom alla svårigheter som sades ligga på lur. De redogjorde för vad som verkligen hotade och vad som bara var tomt prat – men av allt detta kunde jag med lätthet förstå att man under den här tidsperioden inte kunde vara tillräckligt försiktig med sina pengar.

Ett hot som verkade rätt trovärdigt gällde statlig kontroll av utlandsbetalningar. En vacker dag kunde det bli stopp på att sända pengar utomlands utan tillstånd i varje enskilt fall. Det kände jag ju redan väl till. När jag flyttade ut till Amerika från Sverige år 1963 kunde jag minsann inte bara ta mina 15.000 kronor med mig och åka ut med dem i världen. Nej, man var så illa tvungen att för Riksgäldskontoret prestera ett giltigt skäl för att föra pengar ut ur Sverige (se inlägg 2). Och när pappa skulle skicka pengar till mig i Amerika för vad jag hade betalt för hans Mustang år 1967, ja, då var det igen på nåder som han tilläts att göra det och att sedan nogsamt få tillbaka till Sverige de pengar som inte hade gått åt för bilköpet (se inlägg 1.010).

Så visst kunde det nu när som helst införas stopp på utlandsbetalningar, och jag var bekymrad över det ‘katastrofkonto’, på vilket jag ju hade satt in pengar varje månad att ha tillhands ifall det en gång blev svårt för mina föräldrar att klara sig utan pappas firmaförtjänster. Men det var inte mycket annat man kunde göra än att hoppas på det bästa – att de inte behövde ta till kontots pengar OCH att det inte blev några betalningskontroller.

Äntligen var det dags för snickaren att konstruera den stora hyllan över ingångshallen i vår lya, så att vi kunde bli av med sällan använda större saker – sådant som resväskor (se inlägg 2.599). Han hade redan börjat med att sätta fast hållpunkter i ytterväggen och köksväggen. Det var ju egentligen bara det som krävde hans yrkesskicklighet – själva hyllan skulle bara bestå av tre meter långa plankor till en gemensam bredd av cirka en meter. Detta projekt hade nu blivit mycket viktigt, för tills hyllan var på plats måste vi ju förvara i ett hörn nere på golvet allt det krafs som sedan skulle ställas undan däruppe. På det sättet skulle hyllan komma att ge oss hela tre extra kvadratmeter fri golvyta i vår lilla lya!

Published in: on 2016/03/19 at 07:31  Kommentera  

Kommentera

