Inlägg 2.685: 11 – 17 mar 1972

Snickarhundhårselektricitetsbortsugningssvårigheten

Just runt hörnet in på 8:e gatan, ett stenkast från vår bostad i Sjätte Avenyn 351, låg den lilla oansenliga bokhandeln Marlboro. De sålde enbart små häftade böcker för en spottstyver, vilket betydde att man nästan aldrig kom ut därifrån tomhänt. Ed och jag var inte såpass litterära att vi gjorde den butiken till vårt mål för ett ärende, men esomoftast hoppade vi in där när vi hade våra vägar förbi.

Vid ett sådant besök där nu i början av mars 1972 hittade jag en bok som inte alls var liten – men häftad var den. Den hette ‘Kalender för amerikansk politik 1972’ och den ville jag absolut ha. Den var stor till formatet som en ‘riktig’ inbunden bok, bara det att den inte hade styva pärmar. I den kunde man hitta tre eller fyra sidor med uppgifter om vartenda ett av Amerikas 435 riksdagsdistrikt och dessutom en lång politisk beskrivning av varje delstat. Där kunde man finna vad för folk som bodde där, hur deras politiska uppfattning låg till och hur den hade yttrat sig vid de närmast föregående valen. Och sedan gick boken in på deras valda riksdagsledamot – och även rivalerna som hade förlorat och med hur mycket – och hur han eller hon hade förvaltat sitt pund och röstat i vissa känsliga frågor. I den boken kunde jag slå upp vad jag ville och vem jag ville och få veta allt. Jag såg den boken som en guldgruva för att lära mig att förstå amerikansk politik.

Boken publicerades vartannat år, och för att köpa den gjorde jag mig minsann ett ärende till Marlboro år 1974. Där tittade jag noga igenom boken och fann att den – naturligtvis – i det mesta var identisk till den bok som jag redan hade från år 1972. Och så köpte jag den inte.

Lustigt nog blev den boken ett engångsinköp och inte en repetition genom åren. Och i dag med ständig täckning av den politiska världen på TV från morgon till kväll finns det inget behov av en sådan bok – och därför finns det heller inte längre någon Kalender för Amerikansk Politik att köpa.

På fredagen den 17 mars – S:t Patriks Dag – blev snickaren efter tre dagars arbete färdig med alla hyllorna. Främst var det den stora hyllan över ingångshallen, tre 3 meter långa bräder från vägg till vägg med plywood ovanpå och ett färgglatt litet draperi framför hängande ner från taket. Och så satte han upp en lång vägghylla i badrummet och tre små hyllor för stora högtalare högt upp i rummets hörn – den fjärde högtalaren stod redan högt upp i bokhyllan. Snickaren hade sin hund med sig varje dag, och den hårade av sig på den röda mattan. Statisk elektricitet gjorde att dammsugaren hade väldigt svårt att få loss dessa hår från mattan.

Published in: on 2016/03/19 at 21:47  Kommentera  

Kommentera

