Inlägg 2.688: 31 mar 1972

Aktievärdeskatastrofshandlingsförlamningen

I januari 1969 köpte jag 155 aktier av en firma som hette Federated Purchaser för hela 10.620 kronor (se inlägg 1.623). Det var inte någon lyckad penningplacering, för även om de höll sitt värde rätt bra i början så föll de sedan en vacker dag alldeles för kvickt ner till halva inköpspriset. Jag hann inte sälja dem när det hände – jag upptäckte det inte förrän litet senare, då de redan hade stabiliserat sig på en ny prisplatå. Jag kallade den ‘halvprisplatån’. Vad göra? Jag svalde djupt och sade ingenting och gjorde ingenting – ett under kunde ju alltid inträffa.

När flera år senare detta under äntligen inträffade nu i mars 1972, så hade makterna inte fattat mitt hopp om ett ‘under’ på rätt sätt. Priset rörde sig igen snabbt, men tyvärr igen neråt till en platå som låg avsevärt mycket ‘under’ den förra halvprisnivån. Aktierna slutade att falla på en platå på 4,76 kronor styck. Jag var nu omväxlande ilsken och arg. Jag hade ju köpt aktierna för 10.620 kronor och de var nu bara värda 738 kronor. Vad skulle jag göra nu? Skulle jag sälja dem för nästan ingenting? Nej, det ville jag då rakt inte. Skulle jag dras med denna lilla post av skräpaktier, som troligen bara skulle samla damm? Nej, inte det heller. Jag gjorde i stället det dummaste jag kunde hitta på.

Den 29 mars köpte jag i stället ytterligare 800 aktier av Federated Purchaser för nästan ingenting. Det lustiga med detta var att en-dollar-priset – alltså 4,76 kronor – som hade verkat vara ‘nästan ingenting’ blev till något ‘oväntat dyrbart’ när det gällde att betala det för mitt inköp af de 800 nya, nämligen 4.064 kronor. Antagligen för att priset var så lågt per aktie tog min mäklare en förfärlig kommission på affären – hela 256 kronor eller 32 öre per aktie. Och detta ocker kom direkt ur min ficka för nåden att få köpa dem!

Nåja, det var inte min mäklare som var elak och skodde sig olagligt. Kommissionsavgiften var fastställd för hela branschen – vilket förstås inte gjorde det bättre. Eja att det hade varit fri konkurrens mellan mäklarna!

Alltnog, nu ägde jag sammanlagt 955 aktier av Federated Purchaser, och jag visste rakt inte varför jag köpte dessa 800 nya aktier. Kanske ville jag hämnas på mig själv, eller också drömde jag om att Federated Purchaser en dag skulle komma på fötter igen och få sina aktier att gå tillbaka upp till det pris som jag köpte dem för år 1969. Då skulle jag få i det närmaste 60.000 kronor för dem. Lägg bara märke till att jag använde ordet ‘om’, vilket väsentligt reducerade sannolikheten.

Published in: on 2016/03/22 at 05:30  Kommentera  

Kommentera

