Inlägg 2.692: 19 – 27 apr 1972

Aktiemarknadsglädjeskutten

Den 19 april fann jag ett stort kuvert i brevlådan. Jag visste redan av formatet på kuvertet att det var ett aktiebrev i det, för det var en oskriven lag att dessa inte fick vikas och stoppas i ett vanligt affärskuvert. Naturligtvis blev kuvertet viket både på härsen och på tvärsen under skickningen – det stora formatet uppenbarades i all sin glans när man först ovek det och sedan öppnade det.

Ut föll 26 aktier i Bankers Utilities, och detta var andra gången som detta företag hade delat ut en femtio procents gratisemission på de 35 aktier som jag på hösten 1970 köpte för 4.470 kronor på min väg till Antillerna (se inlägg 2.282).

Sparbösseskrin från Bankers Utilities (internet)

Sparbösseskrin från Bankers Utilities (internet)

Den första gratisemissionen som jag blev delaktig av skedde på våren 1971. Då kom det ett stort kuvert med 17 aktier och också en check på 58 kronor, vilket var värdet av den halva aktie som man hade sålt för min räkning – jag fick 17½ aktier när de tilldelade mig en halv aktie för varje aktie som jag ägde dessförinnan (se inlägg 2.353). Efter detta hade jag 52 aktier i Bankers Utilities under den röda mattan och 58 kronor skramlande i fickan.

Sparbössehund från Bankers Utilities (internet)

Sparbössehund från Bankers Utilities (internet)

Och nu skedde det igen. Jag fick 26 gratisaktier, en halv sådan för vardera av mina 52 aktier. Nu gick det jämnt upp, så det blev ingen check den här gången. Men nu hade jag 78 aktier i Bankers Utilities. Och nu i skrivande stund tror jag mig veta att de tillverkade olika sorters sparbössor – och det måste ju ha varit lönande, eftersom de kunde ösa gratisaktier över mig på det här sättet!

Sparbössebok från Bankers Utilities (internet)

Sparbössebok från Bankers Utilities (internet)

Och något som var ännu bättre än att nu ha flera aktier, det var att marknadsvärdet av min aktiepost hade mer än fördubblats sedan jag köpte de första aktierna 18 månader tidigare.

Det kom ännu ett aktiebrev med posten en vecka senare. Ur det kuvertet ramlade det ut 40 aktier i företaget Bird & Son. Såpass nyligen som i oktober föregående år hade jag köpt 20 av deras dyra aktier för 7.898 kronor (se inlägg 2.583), just när min brylling Anna var i antågande för sitt första besök i Nya York. Sedan dess hade marknadsvärdet för Bird & Son gått upp med hela 50 procent.

Tack vare asbestingrediensen skyddar Bird & Sons takspån av asfalt effektivt mot hetta och köld (internet)

Tack vare asbestingrediensen skyddar Bird & Sons takspån av asfalt effektivt mot hetta och köld (internet)

Nu hade jag lärt mig varför Bird & Son hade lyckats så bra. De tillverkade ett asfaltmedel för taktäckning, och det innehöll asbest, som isolerade fantastiskt väl mot både hetta och köld. Jag hade känt till hur bra asbest var alltsedan mina kemilektioner år 1949 på Nyköpings läroverk (se inlägg 932-933).

Published in: on 2016/03/25 at 07:12  Kommentera  

Kommentera

