Inlägg 2.695: 3 – 13 maj 1972

Föräldrahemstillvingningen

Det hände väl en del saker som vore värda att nämna i samband med mitt liv under dagarna före min avresa till föräldrahemmet i Örebro. Men som jag tidigare har nämnt blev det inte många brev skrivna – eller mycket dokumentation nedpräntad – att nu kunna användas som stöd för mitt minne.

Ed hade vid det här laget tröttnat på sin dagliga, långa pendling till och från Morristown, med tunnelbana, tåg och långpromenad. Vackra dagar gick väl an, men förfrysningskalla vinterdagar och stormpiskande sommardagar var gräsliga. Detta var emellertid bara löst prat som jag inte tog på allvar.

Jag själv koncentrerade mig på att få med mig allt det amerikanska krafs som jag ville ge till dem därhemma – bara det att det mesta som nu fanns i Amerika också fanns i Sverige på NK i Stockholm – om inte på Domus i Örebro. Om man nu ville ha det – jag hade med tiden blivit litet mera självkritisk.

Tyckte Ed illa vara att jag skulle resa till Sverige utan att ta honom med? Inte enligt vad han själv sade – han förstod så väl att mina föräldrar ville ha några dagar med mig på egen hand, tala svenska och prata familjeangelägenheter, om pappas hälsa, funderingarna på flyttning till Medelhavet, och så vidare. Jag skulle bli borta i tre veckor, och han skulle ta väl vara om sig själv. Och vi skulle sakna varandra ohyggligt men se fram med förväntan och glädje mot min återkomst till min nya värld.

Mitt Trans World Airlines Boeing modell 747 flygplan gick från Kennedyflygplatsen klockan 21:45 på fredagen den 12 maj.

En Boeing 747 tog mig till London, 1972 (internet)

En Boeing 747 tog mig till London, 1972 (internet)

Ed följde som vanligt med mig till flygplatsen. Vi gick båda till ombordstigningsgrinden, och där i hallen hade TWA installerat en visiteringsdepå, som alla passagerarna var tvungna att gå igenom med sitt handbagage. Det tyckte jag var på tiden efter alla de gånger som plan hade kapats av passagerare som uppe i luften kom på idén att i stället flyga till Kuba och lät piloten veta detta med knivar och pistoler.

Planet skulle gå till Londons Heathrowflygplats, och tack vare den noggranna kontrollen så blev det inte Havanna. Det landade i rätt tid klockan 09:45 på lördagen, och efter krångligt terminalbyte avgick mitt SAS-plan klockan 11:15. Jag visste det ju inte då, men mitt bagage hann de också flytta över i tid.

Omkring klockan 13:30 kom jag till Torslanda flygplats i Göteborg.

Torslanda flygplats, Göteborg, 1972 (internet)

Torslanda flygplats, Göteborg, 1972 (internet)

Jag hade tänkt att stanna i Göteborg och hälsa på vänner av alla sorter i ett par dagar, men som alltid var jag nu så sömnig att jag inte var intresserad av någonting sådant. Jag ringde emellertid upp tant Dagmar Eriksson och Forssells och Sven Jerdén och kanske några till, och sedan åkte jag iväg till Örebro via Hallsberg. Stora famnen!

Published in: on 2016/03/28 at 06:49  Kommentera  

Kommentera

