Inlägg 2.697: 14 maj 1972

Sydspanienbostadsvisninggruppreseäventyrsförslaget

Ett ämne kom, säkerligen med avsikt, inte igång förrän nästa dag – när jag var utvilad, framför allt i huvudet. Mina föräldrar hade utforskat en sorts sällskapsresor som en resebyrå kallade ‘visningsresor’. Dessa var avsedda för svenskar som fick flyga i resebyråns regi till södra Spanien på kanske bara en enda vecka, i den speciella avsikten att undersöka levnadsförhållandena därnere. Det sades att det var redan fem tusen svenskar bosatta vid kusten i Andalusien runt Malaga, och dessa visningsresor var inriktade just på svenska pensionärer som funderade på möjligheten att också flytta dit, både för den högre värmen och de lägre skatterna.

Karta över Andalusien (internet)

Karta över Andalusien (internet)

Resebyrån samarbetade med svensktalande fastighetsmäklare därnere för att göra dessa kortvariga resor verkligt eftertraktade. Skulle jag vilja flyga dit med pappa och mamma, månntro?

Jag tyckte att det var både ovanligt och spännande, och jag hade ingen anledning att vare sig känna misstro eller tilltro till mina föräldrars ofta uttalade önskan att bosätta sig nere vid Medelhavet, nu när pappas firma inte längre verkade att bli lönsam igen. Och kanske jag även kunde tänkas ha något klokt att bidra med i deras tänkande i saken.

Det enda som jag kände ett visst obehag inför var att Spanien trots allt var ett bistert diktaturland. Naturligtvis visste alla svenskar att de måste avhålla sig från all form av politisk diskussion när de var därnere. Jag kände dock att det skulle vara väldigt svårt för människor, som under hela livet hade i någon utsträckning varit engagerade i hur deras samhälle styrdes, att helt plötsligt inte längre ens få ha en egen åsikt om sådana saker.

Spaniens diktator Francisco Franco (internet)

Spaniens diktator Francisco Franco (internet)

Men visst var jag med på deras resa! Det fanns en resa anordnad just under min sista planerade vecka i Sverige – den gick från lördagen den 27 maj till lördagen den 3 juni. Jag skulle i så fall flyga tillbaka till Nya York direkt från Spanien efter veckan därnere. Pappa pratade med resebyrån, och det gick så bra så. Resebyrån stod inte för någon form av mathållning under veckan i Spanien, och det var gjort så med avsikt. Resan var ju till för deltagarna att lära känna hur det skulle vara att bo därnere, och en viktig detalj är ju just maten. Alla skulle inkvarteras i möblerade lägenheter, och om husmödrarna fick gå och handla mat i butikerna och sedan själva laga till den, så skulle de få en god inblick i den aspekten av ett framtida liv därnere.

Published in: on 2016/03/29 at 01:11  Kommentera  

Kommentera

