Inlägg 2.699: 15 – 21 maj 1972

Brötvägspingsthelgdagsfirandet

När Malaga var avklarat kontaktade jag resebyrån igen – den med den arga attityden som jag blev så ilsk på att jag stormade ut och aldrig tänkte sätta min fot hos igen – och nu var allt frid och fröjd. Jag blev ombokad till Iberia från Malaga hem till Nya York på söndagen den 4 juni. Jag skickade genast ett litet brev till Ed om denna förändring, så att han inte skulle vänta mig hem med Trans World Airlines när det nu i stället skulle bli med Iberia.

Naturligtvis kunde jag inte undvika tanken på att jag nu skulle ta samma flygbolag som tre år tidigare släppte Ed och mig ombord på sitt plan från La Paz i Bolivien utan att vi var försedda med det nödvändiga utresevisumet (se inlägg 1.796). Av den anledningen lyftes vi då upp ur våra flygplansfåtöljer och släpades av planet och marscherades över betongplattan in på terminalen för att där avtvingas en liten avgift – utan att få vare sig visum eller kvitto på eländet.

Iberia var mycket skamsna efteråt när jag rapporterade händelsen till deras kontor i Nya York, och de urskuldade sig med att vi hade valt Iberias tredje flygning någonsin från La Paz (se inlägg 1.802). Jag kunde bara hoppas att de nu skulle komma att ha flugit litet flera gånger än så från Malaga.

När allt detta bokningsstök var avklarat fick jag och mina föräldrar all den ro vi ville ha i några dagar – men inte länge, för snart skulle vi ut och pröva Mustangen. Jag hade ju tjatat om att vi skulle köra till Norge på en liten semesterresa, och för att undvika de hemska smala grusvägarna utan räcken där hade mina föräldrar i stället ordnat till besök hos släkt och vänner i Stockholm och Uppsala.

Det började med pingstaftonen den 20 maj på Brötvägen i Ålsten, faster Lilys gamla hem fram till sin död den 17 februari 1972. Lasse och Märta, som hade bott hos faster i flera år vid det laget och nu övertagit huset, hade redan förändrat sällskapsrummens möblering från ståtlig till beboelig. Här på bilden sitter jag tillsammans med mamma, Lasse och Märta – pappa tog kortet – i den helt nya salongen – om de ens kallade den så.

Med Lasse, Märta och mamma, Brötvägen, Ålsten (1972)

Med Lasse, Märta och mamma, Brötvägen, Ålsten (1972)

Vi bodde förstås på Brötvägen, och på pingstdagen blev jag fotograferad i husets alltid underbara naturpark på sin dubbeltomt, som hade så många minnen för mig alltsedan barnsben.

Står pingstdagsklädd i trädgården på Brötvägen, Ålsten (1972)

Står pingstdagsklädd i trädgården på Brötvägen, Ålsten (1972)

Jag saknar lusthuset på den här bilden. Det skulle ha stått där det nu var en gräsplätt som på bilden delvis skyms av mitt huvud. Märta och Lasse hade sannerligen gjort mycket åt huset efter Lilys död.

Published in: on 2016/03/29 at 08:53  Kommentera  

Kommentera

