Inlägg 2.718: 24 – 29 jun 1972

Dödsstraffsavskaffandet

Regnet som hade börjat ute på Sandudden fortsatte hela natten, och på lördagen bara vräkte det ner. Det hade redan kommit 170 millimeter regn under juni månad, dubbelt så mycket som under en hel normal junimånad – och det var fortfarande sju dagar kvar av månaden. Rekordet genom tiderna för juni månad i Nya York var 240 millimeter, och om denna syndaflod fortsatte, så skulle det rekordet hotas.

Nu var det bara en vecka kvar tills Ed och jag skulle fly undan regnet och flyga till Chicago. Det skulle säkert bli mycket att fotografera där, så jag gick på lördagen och köpte mig en kopplad exponeringsmätare till Nikonkameran.

Exponeringsmätaren satte jag fast ovanpå min Nikonkamera (internet)

Exponeringsmätaren satte jag fast ovanpå min Nikonkamera (internet)

Jag hade alltid used en lös mätare och med ljusvärdet från den hade jag manuellt ställt in kanmeran. Den nya exponeringsmätaren skulle låta kameran automatiskt använda sitt uppmätta ljusvärde. Nu skulle jag få se om detta nya tekniska under verkligen gjorde fotograferingen enklare och förhindrade den ‘mänskliga faktorn’ från att göra fel. Vilket den alltid gjorde när jag gav den en chans.

Medan jag ändå var ute på stan på lördagen passade jag på att hämta ut min väggkarta från en ramaffär. När jag alldeles nyss var hos mina föräldrar köpte jag mig en tredimensionell karta över Örebro. Det var en enkel historia, ingenting på pergament för att ge historiska vingslag åt vårt hem i Nya York, utan bara kraftigt papper som inte fick vikas. Den passade precis lagom in i min resväska, och jag hade lämnat in den till inramning i en ramaffär i Nya York. De skulle vaxa över ytan med någonting för att skydda kartan utan att använda glas, och så skulle de sätta in den i en tunn, enkel brun ram.

Min tredimensionella karta över Örebro inramad, Palm Springs (2016)

Min tredimensionella karta över Örebro inramad, Palm Springs (2016)

Nu hade den blivit färdig, och jag hängde upp den på väggen för att då och då låta mina ögon vandra på de gator som jag hade gått på under otaliga visiter i Örebro. Den hänger med än i dag efter alla dessa år, de sista tjugofem i en korridor där den säkert har trivts väl utan solsken och andra farligheter.

Men när jag nu fotograferade den för att kunna visa upp den här, så fick jag se att åren trots allt hade gulnat till den. Allting har sin tid, heter det visst någonstans.

Högsta domstolen avskaffade dödsstraffet i hela Amerika den 29 juni, dagen före vår avresa till Chicago. Det gladde mig mycket, för jag hade alltid känt det som en plump i protokollet för mitt nya hemland. Men folket här krävde ett öga för ett öga och en tand för en tand, så enda sättet att bli av med eländet var för domstolarna att finna konstitutionella invändningar mot det. Och nu hade de alltså gjort sitt jobb. Bravo!

Avrättning, München, 1919 (internet)

Avrättning, München, 1919 (internet)

Published in: on 2016/04/21 at 23:38  Kommentera  

Kommentera

