Inlägg 2.739: 3 jul 1972

Råvarubörsbesöksförberedelserna

Måndagens morgon hade jag redan innan vi reste iväg till Chicago mentalt bokat in mig för att se litet av stadens stora råvarubörs. Det var den i särklass viktigaste i Amerika, och eftersom jag hade hela min utkomst baserad på börshandel – låt vara enbart i värdepapper – så ville jag inte längre vara en total idiot när det gällde börshandeln i färska ägg, levande nötkreatur och frusna svinmagar.

När jag nu studerade hotellets detaljerade lista av Chicagos sevärdheter, fann jag att staden hade inte en utan två råvarubörser. Trots att båda namnen var väl bekanta för mig hade jag inte tänkt så långt som att de båda låg i Chicago, eller, för att uttrycka mig mera självnedsättande, tänkt på någonting alls. Vilken skulle jag nu gå till? Lösningen var enkel om än litet tidskrävande – jag skulle gå och titta på dem bägge. Det borde väl inte ta hela dagen.

Jag hade föreslagit Ed att han skulle göra något annat medan jag gick ut å yrkets vägnar – men då blev han stött: ”Skulle det verkligen vara genant för dig att ha mig med där?”, och så tittade han mig rätt in i ögonen med sin bruna blick – utan att flina ett enda dugg.

”Inte generad, bara rädd”, svarade jag utan att blinka, ”att du skulle få en ingivelse att köpa ett kontrakt på tusen svinmagar, och jag som inte vet hur det går till, skulle då inte kunna stoppa dig i tid. Då skulle vi få äta fläsk och bacon tills vi blev sjuka båda två.”

Då brast han ut i sitt återhållna gapskratt och jag beviljade honom rätten att komma med mig. Vi klädde oss i full flygmundering, båda två. Det var hel kostym – tunn sommarkostym av bomullstyg – vit skjorta och slips, inte bara för att jag ansåg att det var passande i stil på en råvarubörs utan också för att det var de tjockaste kläder vi hade med oss – jag kom ihåg gårdagsvädret.

När vi kom ut på gatan visade det sig att det fortfarande var iskallt, kanske 10 grader, klar himmel och en snål blåst. Nåja, 10 grader är inte riktigt kallt, bara oväntat kallt. Vi slank in och åt en kvick frukost någonstans. Sedan tog vi oss i rask marsch – det värmer – till Chicagos kommerskollegium (eng. Board of Trade). Det var inte långt, kanske tjugo minuters väg i vår takt, till Västra Jacksonboulevarden (eng. West Jackson Boulevard) vid hörnet av LaSallegatan (eng. LaSalle Street).

Det visade sig vara en skyskrapa på fyrtio våningar, och den påminde en hel del om Nya Yorks Imperiedelstatsbyggnad i stilen. Det stämde, för den var byggd år 1930 och hade en del art-deco-detaljer inne i entréhallen. Vi tog oss till besökaravdelningen – jag hade ju inget som helst officiellt ärende hit.

Published in: on 2016/05/08 at 08:49  Kommentera  

Kommentera

