Inlägg 2.740: 3 jul 1972

Råvarubörsmäklingarbetsträngselförhållandet

För oss besökare fanns det ett helt litet museum, som uteslutande bestod av fotografier och kungörelser och besöksinstruktioner. Vi vandrade genom det hela därför att det var enda sättet för oss att komma till institutionens hjärta, själva råvarubörshandelssalen. Den skulle ha en funktion liknande den i min egen kära Nya Yorks aktiebörs. Efter museet kom vi ut på en läktare över börssalen, som var proppfull med likadana män i likadana arbetsjackor i likadan beigefärg.

Råvarubörshandelssalen, Chicagos kommerskollegium, Chicago (1972)

Råvarubörshandelssalen, Chicagos kommerskollegium, Chicago (1972)

Jag försökte räkna dem som arbetade därnere men kom snart av mig. På den enda bild som vi tog däruppifrån har jag hittat 147 män, alla ivrigt upptagna av att tjäna ihop till brödfödan. Nu förstod jag varför bacon är så dyrt – alla dessa människor skulle ju leva på svinmagarna!

Efter tio minuter där hade jag sett nog, och då gick vi därifrån. Nu hade jag sett den ena av de två och kunde snabbt glömma den. Mitt minne berikades inte ett skvatt av detta besök. Ed plockade med sig ett tändstickspaket med kommerskollegiets namn.

Tändsticksförpackning, Chicagos kommerskollegium, Chicago (1972)

Tändsticksförpackning, Chicagos kommerskollegium, Chicago (1972)

Ute på gatan igen gick vi förbi inkörsporten till kommerskollegiets garage, och där var jag tvungen att ta fram kameran. Det var säkert bara höga höns som fick parkera bilen därnere i källaren, och på min bild ser vi bilföraren sticka handen in i en låda på väggen, antagligen för att trycka in en kod för att bli insläppt. Det som imponerade på mig var televisionsapparaten med portvaktens ansikte – på detta vis hade hon lika bra kontakt med bilisterna som om hon hade suttit i ett bås därute och andats in bensinångor hela dagen. Vad hittar de inte på med all den nya tekniken?

Televiserad inkörselkontroll, Chicagos kommerskollegium, Chicago (1972)

Televiserad inkörselkontroll, Chicagos kommerskollegium, Chicago (1972)

Nu var det någon grad mildare ute, och vi gick i en aning långsammare fart till Chicagos merkantilbörs (eng. Mercantile Exchange), belägen i en egen byggnad i hörnet av Washingtongatan (eng. Washington Street) och Franklingatan (eng. Franklin Street). Dit var det för oss en 10 minuters promenad.

Denna börs hade ett liknande museum för sina besökare, men detta var litet mera intressant – där fick jag lära mig skillnaden mellan de två råvarubörserna. Efter vad jag förstod handlade merkantilbörsen uteslutande med terminskontrakt och optionskontrakt – alltså verkligt komplicerade derivativ, baserade på diverse råvaror – medan kommerskollegiet handlade med råvaror som redan var tillgängliga.

Published in: on 2016/05/08 at 09:45  Kommentera  

Kommentera

