Inlägg 2.758: 11 – 13 jul 1972

Aktieförsäljningsorgien

Vem vet om denna superpolitiska vecka påverkade mitt finanstänkande, men vad än orsaken var till mitt plötsliga säljande av aktier, så måste jag här redovisa mitt beteende på börsen under den här veckan. Jag hade ju inte gjort ett dugg börshandel under två hela månader!

Det började med att jag sålde 11 aktier i IBM. Jag fick ju med jämna mellanrum en aktie i IBM med en viss rabatt genom att jag frivilligt lade undan 10% av varje avlöning för detta ändamål. Avsikten var säkert att den anställde skulle känna att han ägde en del av företaget och arbeta hårdare för att få sina aktier att gå upp i värde. Jag bröt mot denna idé och sålde dem, några aktier i taget, för det var mycket mera liv i andra aktier. Detta var sant – de gick oftast ner i ett huj, men jag fortsatte ändå.

Jag brukade inte vänta så länge att det blev 11 aktier att sälja, men nu hade jag gjort det, och för dem fick jag sammanlagt 16.815 kronor.

Samma dag sålde jag också mina 60 aktier i Frischs Restaurants. Dem hade jag köpt bara två månader tidigare för 8.190 kronor (se inlägg 2.694) och de gick nu för 7.296 kronor, en nätt förlust på 894 kronor. Som alltid sved det att göra en förlust, men jag kom över det redan på torsdagen.

Då sålde jag nämligen mina 78 aktier av Bankers Utilities. Dem hade jag haft länge, i ett och ett halvt år, för i november 1970 hade jag köpt 35 aktier för 4.470 kronor (se inlägg 2.282). De hade gett mig en gratisemission på våren 1971 med en ny aktie för två ägda, alltså i mitt fall 17 aktier – och dessutom 42 kronor kontant för den udda halvan som jag var tvungen att sälja. En liknande gratisemission på våren 1972 hade gett mig jämnt 26 aktier. Därför hade jag nu 78 aktier, och för dem fick jag 9.187 kronor, alltså en bit mera än dubbelt så mycket som jag hade köpt dem för. Rent skattemässigt, inräknat båda gratisemissionerna men inte den lilla betalningen under år 1971, tjänade jag 5.111 kronor på Bankers Utilities. Det var sådana affärer jag tyckte om att göra – varför gjorde jag inte det hela tiden?

Och samma dag, torsdagen, sålde jag också mina 75 teckningsrätter i Trans World Airlines. Dem hade jag haft i en dag över ett år – skattetekniskt slugt för att bara skatta för hälften av vinsten – sedan jag köpte dem för 7.090 kronor (se inlägg 2.452). Jag fick nu 10.479 kronor för dem och tjänade skattemässigt  3.389 kronor på affären.

Jag säger hela tiden ‘skattemässigt’, för i själva verket var vinsterna inte såpass höga med tanke på dollarns värdenedgång mellan åren 1971 och 1972. Ack ja!

Published in: on 2016/05/29 at 06:04  Kommentera  

Kommentera

