Inlägg 2.759: 14 jul 1972

Aktieinköpsorgien

Om jag hade rusat att sälja fyra olika aktier under tisdagen och torsdagen, så hade jag lika bråttom på fredagen när jag köpte fyra olika aktier. Jag kan inte förklara orsaken till allt detta, för jag har ingen aning om det.

Först köpte jag 100 aktier i Gibson-Homans för 6.058 kronor. Den firman tillverkade tätningsmedel för alla sorters springor, sprickor och hål och även medel att blanda i färger för målning av ytor som man ville ha vattentäta.

Varumärke för en av Gibson-Homans produkter (internet)

Varumärke för en av Gibson-Homans produkter (internet)

Och så köpte jag 35 aktier i Snap-on-Tools för 7.448 kronor. Det företaget hade startat redan år 1920 för tillverkning av hylsnycklar med snabbt utbytbara hylsor. Deras 10 olika hylsor passade alla till deras 5 utbytbara handtag, och deras slogan var därför ”15 gör jobbet för 50”.

Skylt för Snap-on-Tools första produkt, 1920 (internet)

Skylt för Snap-on-Tools första produkt, 1920 (internet)

Under åren utökade firman sitt sortiment med andra verktyg. Efter andra världskrigets slut stod det klart att en mekanikers tid var för dyrbar för honom att ge sig iväg för att själv köpa behövliga verktyg. I stället skulle en Snap-on-Tools försäljare varje vecka uppsökas mekanikern på hans arbetsplats. Försäljaren skulle vara tillräckligt insatt i mekanikerns behov för att alltid utan förvarning kunna förse honom med alla de verktyg som han behövde.

Det var noga att man lade tillbaka aööt på sin rätta plats i Snap-on-Tools verktigslådor (internet)

Det var noga att man lade tillbaka aööt på sin rätta plats i Snap-on-Tools verktygslådor (internet)

Efterhand blev många försäljare fristående affärsmän med egna verktygsbilar, där kunderna själva kunde få se och välja bland alla Snap-On-Tools verktyg.

En av Snap-on-Tools verktygsbilar (internet)

En av Snap-on-Tools verktygsbilar (internet)

Vidare köpte jag 75 aktier i Taco Bell för 8.289 kronor. Det var en kedja av 400 små matställen med huvudsakligen mexikanska rätter sålda över disk. Företaget startade med en sådan restaurang i Downey i Kalifornien år 1962. År 1967 hade kedjan 100 restauranger, och när företaget blev allmän egendom genom att ge ut aktier år 1970 hade det 375 restauranger.

Taco Bell restaurang, Sunnyvale (internet)

Taco Bell restaurang, Sunnyvale (internet)

Och till slut köpte jag 50 aktier i Tennant för 7.854 kronor. Det var ett företag som hade grundats 102 år tidigare och nu ansåg sig vara världens största tillverkare av professionella rengöringsmaskiner. De två här på bilderna hade nog inte ännu introducerats när jag köpte mina aktier – men de ser så snygga ut att jag väljer dem.

Liten Tennan rengöringsmaskin (internet)

Liten Tennant rengöringsmaskin (internet)

Stor Tennant rengöringsmaskin (internet)

Stor Tennant rengöringsmaskin (internet)

Tennant verkade också att ha sysslat med vattenrening, kanske liknande vad Ed och jag just hade sett i Chicago – men bara för företag och inte för hela samhällen. Fast – vem vet? Jag hoppades att dessa aktier skulle skapa inte bara en förmögenhet utan också en renare värld.

 

Published in: on 2016/05/29 at 21:40  Kommentera  

Kommentera

