Inlägg 2.764: 17 – 25 jul 1972

Bowmarhjärneräknedoseaktieinköpsspekulationen

Med den engelska översättningen avklarad kunde pappa nu skicka den till de amerikanska företag som kunde tänkas vara intresserade av att tillverka sprängkapslar på hans patent för vad han kallade laddningsmaskiner. Nästa uppgift för pappa var nu att översätta sin beskrivning till tyska – han hade ju också fått ett möjligt napp från Tyskland. Nu när han hade sett hur bra det gick att arbeta med den nya amerikanska tekniska ordboken skulle han se sig om efter en tysk motsvarighet.

Under min kursvecka var det mycket varmt och kvavt i Nya York – 35 grader känns ordentligt när det är fuktigt i luften. På fredagskvällen kom det en åskknall och en skvätt regnvatten, och sedan började det blåsa ordentligt. På lördagsmorgonen fann vi att den kvava luften hade blåst bort och ersatts med torr luft som var nästan lika varm. Både lördagen och söndagen bjöd på ännu bättre strandväder än det föregående fina veckoslutet, och Ed och jag var naturligtvis ute i Riisparken bägge dagarna.

På tisdagen den 25 juli köpte jag två olika aktier för pengar som jag råkade ha liggande. Jag köpte 35 aktier i Anthony Pools för 7.579 kronor. Nu kom jag att äga sammanlagt 41 aktier i det företaget, för jag hade redan år 1969 köpt en post i det (se inlägg 1.620) och, enligt min vana dåförtiden, behållit 6 aktier när jag senare samma år sålde rasket (se inlägg 1.844).

En av Anthony Pools simbassänger, 1971 (internet)

En av Anthony Pools simbassänger, 1971 (internet)

Det andra företaget som jag köpte aktier i hette Bowmar Instrument. Denna firma hade i likhet med många storföretag startats i ett garage, i detta fall i Fort Wayne år 1951 av en Harvardstudent. Han använde 18.000 kronor av egna pengar och lånade 34.000 kronor av andra, och med det grundkapitalet satte han igång med att uppfinna och tillverka diverse grunkor som efterhand kom att användas i jetflygplan och även i Apollo 11:s månlandningsfarkost som jag, utan att då veta någonting om Bowmar Instrument, så gripande beskrev här i dessa rader (se inlägg 1.846-1.863). Och alldeles nyss, närmare bestämt år 1971, hade Bowmar kommit med en bärbar elektronisk räknemaskin, som alltså var världens första räknedosa.

Bowmarhjärnan, Bärbar elektronisk räknemaskin, 1972 (internet)

Bowmarhjärnan, Bärbar elektronisk räknemaskin, 1972 (internet)

Den kallades Bowmarhjärnan (eng. Bowmar Brain) och såldes för 1.230 kronor. Undra på att jag blev glatt överraskad när mina finansiella beräkningar kom på att jag skulle köpa dessa aktier! Jag köpte med stor förväntan 35 aktier i Bowmar Instrument för 7.073 kronor.

Published in: on 2016/07/07 at 00:27  Kommentera  

Kommentera

