Inlägg 2.770: 17 – 20 aug 1972

Aktieavyttringsmångfalden

På torsdagen sålde jag tre av mina aktier på en enda gång. Jag sålde mina 60 aktier i Bird & Son för 9.274 kronor. Jag hade köpt 20 av deras aktier föregående höst för 7.898 kronor (se inlägg 2.583), och på våren hade de delat ut 2 gratisaktier för varje innehavd aktie så jag fick alltså ytterligare 40 aktier (se inlägg 2.692). Nu blev det en vinst på 1.376 kronor. Alltid något – och framför allt inte någon förlust!

Bird & Son (internet)

Bird & Son (internet)

Så sålde jag mina 60 aktier i bilommålningsfirman Earl Scheib. Jag hade köpt 40 av dem på sommaren 1971 för 7.406 kronor (se inlägg 2.453), och på hösten fick jag 20 gratisaktier (se inlägg 2.581). När jag nu sålde alla de 60 aktierna fick jag 10.791 kronor för dem, så det blev en riktigt hygglig vinst på 3.385 kronor. Detta blev jag verkligen glad för.

Earl Scheib (internet)

Earl Scheib (internet)

Och slutligen sålde jag mina 30 aktier i dörrknackerifirman Stanley Home Products för 7.232 kronor. Den aktien hade jag verkligen trott på, för allt verkade vara rätt för det företaget. Det var det som ordnade med små parties hemma hos en av sina kunder, med hennes närmaste vänner inbjudna, och där fick de alla fick köpa Stanleys praktiska hushållsartiklar av god kvalitet. Men men men – allt går inte som man tror på aktiemarknaden. Den här fina aktien gav mig en minimal vinst i skattehänseende, men genom dollarnedgången blev det faktiskt en förlust uttryckt i svenska kronor – så som jag ju har för sed att göra här i dessa rader. Förlusten blev dock minimal, 41 kronor. Dessa aktier hade jag köpt förra hösten och då betalat 7.273 kronor för dem (se inlägg 2.596).

Stanley Home Products (internet)

Stanley Home Products (internet)

Ed och jag hade inte varit ute i Riisparken under en rad sommarveckoslut nu, så vi bestämde långt i förväg att ‘nu’ skulle det ske på lördag, komma vad det ville för väder. Det blev två härliga höstdagar i augusti månad med kristallklar luft, kanske litet för blåsigt och upp till 25 grader på eftermiddagen. På morgonen var det kallare, så vi tog med oss några sexiga plagg att ha på ifall det skulle behövas. Det var faktiskt både skönt och befriande att vara delvis påklädd på en badstrand. En oväntad känsla.

Därute avslöjade Ed för mig att han närde tankar på att åka till Venezuela på en veckoresa, som han hade sett annonserad för en spottstyver. Våra planer var annars det vanliga västindienbesöket under tacksägelseveckan i november, men han ville ut och vifta nu medan han var helt arbetsfri. Jag tänkte på pappa och mamma, som ju var för sig hade gjort liknande utflykter alldeles nyss. Han visste inte när det skulle bli av, men på måndagen skulle han ta hand om den saken.

Venezuelas plats i Karibiska havet (internet)

Venezuelas plats i Karibiska havet (internet)

Published in: on 2016/07/10 at 05:17  Kommentera  

Kommentera

