Inlägg 2.771: 19 – 21 aug 1972

Arbetsuppgiftsförberedelsekunskapsinhämtningsavsikten

Jag var förvånad och ännu mera glad över att Ed tänkte ge sig ut på en resa och framför allt att han hade kommit på idén alldeles utan min påverkan. Jag hade märkt att han inte var riktigt sams med sig själv nu när han inte arbetade utan bara slog dank. Jag slog själv dank år 1963 efter hemkomsten till DaNi från min lilla resa till Södern – bilresan som skulle ha slutat i Kalifornien om jag inte hade vänt tillbaka till Nya York – för då bara slöade jag, medan DaNi arbetade.

Även om Eds resa till Venezuela inte var någon form av arbete så var den i alla fall ett ‘uppdrag’ som han hade gett sig själv. Jag borde inte ha känt någon förvåning, för han saknade ju inte alls företagsamhet, min älskade Ed – han hade ju rest till Paris på eget bevåg på sommaren 1964 – det var bara hans villighet att alltid vara med på mina vilda planer som gjorde att han i mina ögon inte tog tillräckligt med egna initiativ.

Den här veckan var jag igen på en kurs i någonting, som jag inte minns vad det var. Orsaken till att vi alla i den lilla utvecklingsgruppen skickades att gå på dessa veckolånga kurser, den ena efter den andra, var att vårt TCS-program nu var fullbordat, våra börsmäklarkunder var nöjda med det, och vi måste göra oss utbildade nog för att kunna ge oss på något annat uppdrag. Man kunde tänka sig att vi löpte risken att bli avskedade, och det hade säkert skett på många andra företag – men det var inte IBM:s metod. I stället skulle vårt företag ge oss något annat uppdrag, och vi skulle komma att tacka IBM genom att utföra det med samma élan som vi hade gjort med TCS-programmet.

Jag hade sålt ut det mesta jag hade i aktieväg under de senaste veckorna, och därför simmade jag i lösa pengar som helt enkelt måste placeras någonstans. Det började jag göra nu på måndagen. Jag ringde upp min börsmäklare och bad honom att i ett svep köpa fyra olika aktier.

Aktie nummer 1 var American Heritage Life Insurance, alltså ett livförsäkringsbolag. Jag själv hade aldrig tagit ut någon livförsäkring. Det var något som var till för att ge hemmafru och barn en viss säkerhet ifall jag skulle dö ifrån dem – och jag hade inga planer på att dö. Men jag kunde alltid investera i en firma som erbjöd denna säkerhet till dem som behövde den. Jag köpte alltså 55 aktier för 7.445 kronor.

Firmamärket för American Heritage Life Insurance Company (internet)

Firmamärket för American Heritage Life Insurance Company (internet)

Företaget var bara 16 år gammalt och var tillgängligt för folk och firmor i nästan alla av Amerikas delstater. Det hörde hemma i Jacksonville i norra Florida, men jag hade inte en tanke på att hälsa på dem, så för min del kunde de få ha sina penater varhelst de ville.

Published in: on 2016/07/11 at 07:38  Kommentera  

Kommentera

