Inlägg 2.772: 21 – 23 aug 1972

Aktieinköpssortimentsuppvisningen

Aktie nummer 2 gällde John Fluke Manufacturing. Det var ett företag som hade startats år 1948 för att tillverka elektroniska mätinstrument för sådant som elektrisk strömstyrka och motstånd. Transistorn hade just uppfunnits, och det var många nya vetenskapliga områden inom elektroniken för Fluke att ge sig på. Med sin tekniska bakgrund skulle min pappa ha kunnat skriva den här sammanfattningen mycket bättre än jag. Men jag kan i alla fall nämna att företagets grundare John Fluke under en tid var rumskompis på Stanforduniversitetet med David Packard, som tillsammans med en annan tekniker kom att starta storföretaget Hewlett-Packard – vilket kom att bli en av John Fluke Manufacturings största konkurrenter.

John Fluke (internet)

John Fluke (internet)

Alltnog, jag köpte 40 aktier för 7.208 kronor. Jag trodde stenhårt på att de tillverkade sina mätare av hög kvalitet, vilket deras stigande aktiepris vittade om. Det här skulle säkert gå bra.

Aktie nummer 3 gällde Robintech, som tillverkade polyvinyl-klorid-rör, också kallade PVC-rör. Att de gjorde sig av med flytande plasttillverkningsavfall genom att släppa ut det i en halv hektar stor damm på fabriksområdet var helt i sin ordning när denna tillverkning påbörjades år 1968. Jag själv hade redan sålt mina aktier när det tog hus i helvete om detta i mitten av 1970-talet.

Jag köpte 80 aktier för 7.522 kronor och hade ingen aning om hur det äventyret skulle sluta.

Och så var det aktie nummer 4, Tensor. On den fann jag ingenting på internet, så jag fick ge mig på min samling av gamla månatliga aktieinformationskataloger från stenåldern före internet. Där fann jag att Tensor tillverkade sportartiklar och skrivbordslampor. En egendomlig blandning, som kanske förklarar varför ingen i dag vet någonting om det företaget.

Tensor (internet)

Aktiebrev för Tensor (internet)

Hur som helst så köpte jag 150 aktier för 7.448 kronor, och det skulle väl knappast kunna gå väl. Men vem vet – aktiemarknaden är ett enda stort vågspel.

Det fanns ingen aktie nummer 5 den dagen – men två dagar senare, på onsdagen, köpte jag aktie nummer 5 för den veckan, och den gällde Allegheny Beverage. I det företaget hade jag redan i min ägo 200 aktier (se inlägg 2.483) – 206 sedan de i maj månad hade gett mig en utdelning i form av 6 gratisaktier – och de var nu 25 procent billigare än när jag hade köpt dem. Därför föll jag för frestelsen att avnjuta det lägre priset.

Allegheny Beverage (internet)

Allegheny Beverage (internet)

Jag köpte 100 aktier för 3.108 kronor, och jag visste hur folk formligen öste i sig läskedrycker och öl, så detta skulle komma att bli en sensationellt fin investering.

Published in: on 2016/07/11 at 18:27  Kommentera  

Kommentera

