Inlägg 2.781: 5 – 6 sep 1972

Magratjockasläktrepresentantvisiten

För att fylla tomheten i mitt liv under Eds frånvaro kom en kväll en släkting till mig på visit. Man bör ju inkludera även maken till en brylling i ens förråd av släktingar – det var Bengt Tideström som kom. Honom träffade du på en middagsbjudning i Djursholm hos Margareta Ernemark under julhelgen år 1970 (se inlägg 2.295). Han var nu i Amerika på en affärsresa och hade inte sin hustru Ragnhild med sig. Nu bodde han ute i Nya Yorks förstad Greenwich – blanda inte ihop det med Nya Yorks stadsdel Greenwichbyn – och han kom in till staden enkom för att träffa mig.

Han var tunn som en tråd och hade alltid varit min mammas modell för hur jag borde se ut, alltsedan jag i hennes ögon hade förstört min kropp genom att göra mig ‘bred som en ladugårdsdörr’. Vi satt i några timmar och pratade och tittade emellanåt litet på olympiaden i München. Detta faktum leder mig till att tveka en aning beträffande datumet för hans besök – just den här dagen var det ju bara nyheter om den hemska massakern under de tre olympiadtimmarna i TV. Men hur som helst, så var Bengt hos mig, och det blev en riktigt trevlig kväll.

Mina 150 aktier i Tensor, som jag hade köpt bara ett par veckor tidigare för 7.448 kronor (se inlägg 2.772), hade dykt rätt på näsan, så dem var jag tvungen att genast bli av med. Jag sålde dem på onsdagen för 5.149 kronor, vilket innebar att jag tog en 2.299 kronors förlust. Om jag säger att det blev en 30 procents förlust, så låter det ännu värre.

Jag ersatte dem i min portfölj med 35 aktier i Johnson Products för 7.199 kronor. I valet av denna aktie var jag inte det minsta påverkad av Ed, men jag var säker på att han skulle uppskatta min investering i Johnson Products. Det var ett hårvårdsföretag som hade grundats år 1957 av en svart affärsman vid namn George Johnson, och han ledde det fortfarande.

George Johnson, Grundare av Johnson Products, Chicago (internet)

George Johnson, Grundare av Johnson Products, Chicago (internet)

Om Ed inte kände till det, så skulle jag bara behöva nämna produkterna ‘Ultra-Sheen’ och ‘Afro-Sheen’ för att han skulle veta vad det gällde.

Annons för Afro-Sheen från Johnson Products (internet)

Annons för Afro-Sheen från Johnson Products (internet)

För mig gällde det att tjäna tillbaka de 2.300 kronor, som jag just hade förlorat på Tensoraktierna. Därför måste jag nu se till att Ed började använda dessa produkter – om han inte redan gjorde det. Jag hade aldrig kollat vad han hade på badrumshyllan. Och nej, jag skulle förstås aldrig försöka påverka min Ed för att tjäna en kova – jag skriver detta bara för dem som inte känner mig tillräckligt väl.

 

Published in: on 2016/07/24 at 13:33  Kommentera  

Kommentera

