Inlägg 2.785: 7 – 14 sep 1972

Venezuelaotygsdrabbningarna

Det var underbart att ha Ed hemma igen, fast han var inte riktigt sig själv. Till en början hade han ingen feber, men han kände sig ändå febrig, dock utan att ha några som helst förkylningssymptom. Han föreställde sig att detta var följden av att han plötsligt hade blivit nerkyld under de två timmarna i den ouppvärmda linbanegondolen uppe i molnet, svettig som han då hade varit av den ständigt fuktiga värmen i Caracas.

Jag föreslog att han skulle titta in till doktor Noseda, men om det var något tropiskt virus så trodde Ed med en viss rätt att vår husdoktor knappast kunde veta vad han skulle göra åt saken. Så vi beslöt tillsammans att vänta tills Ed antingen blev sämre – eller bättre. Kroppen klarar ofta av diverse åkommor, bara man ger den tillräckligt med vila och ro.

På fredagen den 8 september började Ed få feber och på lördagskvällen hade han 40 grader. Nu började vi bli oroliga, för vi hade ingen aning om vilket venezuelanskt otyg det var som han drogs med. På söndagen hade febern gått ner litet grann, så paniken lättade en del, men han låg fortfarande nerbäddad i dyschan i halvmörker och halvsov mest hela dagen. På söndagens kväll var hans feber borta – han hade då 36,5 grader.

För min egen del började jag känna mig febrig på måndagen den 11 september, och på torsdagen den 14 hade jag 38,5 grader och det höll i sig i tre dagars tid, men efter det var jag helt återställd. Och detta trots att jag hade jurytjänst och inte ville avbryta den mitt i alltihop utan bet ihop tänderna och låtsades som ingenting. Jag var säker på att Ed hade gett mig en släng av sitt utländska virus.

På söndagen den 10 september avslutades de olympiska spelen i München, festligt fast med inslag av allvarliga ord om de stackars elva olympier från Israel som hade fallit offer för den internationella terrorismen. De två mest beundrade individuella olympiska deltagarna var Olga Korbut från Sovjetunionen, liten till växten men en jätte i gymnastik …

Olga Korbut, München, 1972 (internet)

Olga Korbut, München, 1972 (internet)

… och Mark Spitz från Amerika, som fick hela sju guldmedaljer i simning – den sporten hade en uppsjö på olika simsträckor och han var bra på att simma dem alla och slukade girigt så mycket guld som han hann med.

Mark Spitz med sina sju guldmedaljer, München, 1972 (internet)

Mark Spitz med sina sju guldmedaljer, München, 1972 (internet)

Published in: on 2016/07/27 at 07:11  Kommentera  

Kommentera

