Inlägg 2.798: 21 sep 1972

Födelsedagslyckönskningsdubbelbrevsmottagandet

Så var det min tur att fylla år, 38 för att vara petnoga. På morgonen var det inte mycket tid för firande, så jag skuttade runt och stack iväg tillbaka till min vanliga arbetsplats 999 husnummer uppåt på Sjätte avenyn från vårt hus räknat. Där var det konstigt nog mera av ‘Välkommen tillbaka’ än det brukade vara efter en semesterresa, men jag gissade att det var för att mina medarbetare visste att jurytjänst var något helt nytt för mig, van som jag var vid att nämndemän och domare kunde klara av straffarbetet effektivare än en aldrig så flink jury. Kanske inte rättare, men det vore ju svårt att avgöra.

Hemma väntade ett tjockt brev från Örebro och efter det en härlig middag med Ed ute på någon restaurang, vilken det nu blev. Men det är mera givande att här berätta om brevet, för dels var det två brev i ett kuvert – för att spara frimärken lade mamma och pappa sina epistlar i samma kuvert – och dels hade de en massa att skriva om, stort som smått.

Mamma, som alltid var rädd att hennes avkomma skulle förgås, började med en innerlig förhoppning att jag inte skulle få en släng av Eds Venezuelasjuka: ”Varför ska ni alltid resa till dessa fattiga länder med hemskt klimat och konstiga epidemier?” undrade hon i klarspråk. Jag fick lugna henne i mitt svarsbrev med att jag hade haft litet låg feber i ett par dagar över sista veckoslutet, men att den nu hörde till historien.

Deras hyresgäst William Gabriel Orosco Montgomery-Cederhielm i lägenheten på övre botten hade varit hemskt ovettig mot pappa i telefon efter att han hade fått veta att hyrorna skulle gå upp med tio procent den 1 oktober. Han klagade på allt möjligt och slutade med att slänga på luren. Efter detta nekade pappa att ta honom i hand, vilket hade till följd att gubben bad om ursäkt och lade bort sina fina titlar med pappa, en stor uppoffring.

Pappa som tidigare inte hade skrivit till mig så ofta och framför allt inte så vidare innehållsrikt – han hade alltid haft så mycket att göra med sitt arbete – skrev nu ett födelsedagsbrev som på två hela tättskriva sidor handlade och mångt och mycket.

Han skrev att de båda var glada över att det hade gått mig så väl i händer i mitt nya land. Han skrev att det var allt ett gott beslut som jag tog ”att emigrera från våra numera verkligen småskurna förhållanden”. Han fortsatte: ”Jag tycker att det har gått dig väl. Du har ekonomiskt sett haft större framgång än den gamble. Vid din nuvarande ålder var jag visserligen VD hos Wallbergs på Slottsmöllan, men sedan dess har jag endast haft jobb och bekymmer – ja, det följer ju sådana platser.”

Published in: on 2016/08/11 at 23:06  Kommentera  

Kommentera

