Inlägg 2.799: 21 sep 1972

Brevskrivningsavslöjandelättheten

Det var den första gången som jag hade hört honom säga detta, men jag hade ju märkt det under årens lopp, och det var huvudsakligen detta som fick mig att vid min anställningsintervju på IBM anhålla att inte behöva avancera till en chefspost, något som alla mina vänner tyckte vara det dummaste jag kunde ha gjort. Men jag kom aldrig att ångra att jag hade gjort det. Det hör till att ständigt sträva uppåt tills man uppnår en ställning just ett steg över sin kompetens, men är man medveten om detta och dessutom vågar säga nej, så skapar man sig arbetsuppgifter som man utan vidare kan ro i land med.

Efter detta intressanta avslöjande om sig själv fortsatte pappa med ett lika intressant avslöjande av en helt annan sort: ”Nu efteråt kan jag säga att jag faktiskt trodde att du skulle bli så betagen i den lilla Anna att du hade tagit över henne till USA och bildat ett hem. Det var verkligen en rar flicka, och nog kunde man se att hon var intresserad av dig, alltid.”

Detta var alltså en komplikation av det faktum att man på den tiden inte kunde göra sig omöjlig genom att klargöra att man av naturen inte var något giftmaterial. Alla visste ju att sådana figurer existerade här i världen, och om man upptäckte att man själv var en sådan figur, så var man allt tvungen att förbarma sig över släkt och vänner och göra det enda möjliga, nämligen att låtsas som om det regnade och inte tillåta sig att släppa ut den hemska sanningen. Ergo, mina föräldrar kan ha misstänkt vad de ville, men det var ett absolut nödtvång för dem att spela rollen av helt ovetande, och för mig att klara av min livssituation bäst jag kunde på egen hand. Vilket jag många år senare gjorde tillsammans med Ed, som var i precis samma situation. När man nu efteråt tänker tillbaka på alla dessa bortkastade år av förställd tillvaro och falsk existens, så är det inte att undra på att man inte kan hänga med i allt tomt prat om ‘den gamla goda tiden’ – den var kanske god, men inte för alla människor.

I sitt brev berättade pappa en massa om sin nya tillvaro i den nyinrättade kontorslokalen i källaren. Det hade varit ett hårt arbete att inreda den och att dit flytta allt som hörde till hans affärsvärld, men nu hade han ett ställe att dra sig tillbaka till. Och samtidigt kunde de räkna med en 3.000 kronors årlig inkomst från den planerade uthyrningen av de två före detta kontorsrummen till studenter vid högskolan. Till råga på allt vore en sådan uthyrningsinkomst skattefri – vilket den inte skulle ha varit i Amerika.

Published in: on 2016/08/11 at 23:08  Kommentera  

Kommentera

