Inlägg 2.800: 21 – 23 sep 1972

Matematikersättningsskolämnet

En sista liten kommentar om pappas födelsedagsbrev måste komma med så här på sladden. Han skrev att ”sökandena till de tekniska skolorna – alltså efter grundskolan – kunna inte ens multiplikationstabellen. De har läst ‘mängdlära’ som det så vackert heter, vilket medför att de ingenting kan i matematik i alla fall.”

Något som har med mängdlära att göra (internet)

Något som har med mängdlära att göra (internet)

När jag läste detta i hans brev år 1972 tänkte jag väl ”jaha” och gick vidare, för jag visste förstås inte vad ‘mängdlära’ var för något. Nu när jag i dag läste samma brev blev jag nyfiken, och eftersom jag nu hade internet som hjälp kunde jag ju kolla begreppet.

Oj oj oj! Jag begrep ingenting av internets koncisa inledning till en verkligt avancerad beskrivning av begreppet ‘mängdlära’: ”Zermelo-Fraenkels mängdteori med urvalsaxiomet – förkortat ZFC – är ett axiomatiskt system för mängder, formaliserat i första ordningens logik med hjälp av ett språk som består av en icke-logisk symbol som betecknar elementrelationen, xxxx. ZFC betraktas allmänt som en adekvat axiomatisk grund för i stort sett all matematik.”

Denna beskrivning på internet innehöll en matematisk symbol som i viss mån liknade dagens symbol för den europeiska valutan. Den kunde mitt tangentbord inte klara av, så den har jag härovan ersatt med ‘xxxx’.

Min utbildning på högskolenivån innefattade sådana ämnen som statistik och sannolikhetsberäkning, men när jag nu läser definitionen av ‘mängdlära’, så fattar jag inte ett jota. Och detta är vad ungarna i den svenska skolan år 1972 fick syssla med i stället för multiplikationstabellen? Och det är vad lärarna i matematik alltså själva hade fått lära sig att i grunden förstå för att sedan kunna instruera ungarna? Jag är glad att jag inte gav mig in på någon brevdiskussion med pappa om detta – vi skulle ha hållit på att debattera detta ämne ännu i dag.

Lördagen var vacker och varm, och då gav jag mig tillsammans med Ed ut på en av vår långpromenader. Vi gick i lugn takt över Brooklynbron och hamnade efterhand i Utsiktsparken (eng. Prospect Park), med sina 237 hektar Brooklyns största park.

Pittoresk del av Utsiktsparken (internet)

Pittoresk del av Utsiktsparken (internet)

Där satt vi gräset och bara slöade och såg på bollspel och drakar och hundar, hundar, hundar. Vi räknade upp till 28 hundar av alla raser och storlekar när vi lät blicken svepa över fältet framför oss. Det var skönt att kunna få njuta av en sådan dag utan att ha några som helst planer på ärenden som måste utföras.

Published in: on 2016/08/13 at 18:43  Kommentera  

Kommentera

