Inlägg 2.803: 26 – 29 sep 1972

Underrättelseverksamhetsfinansieringskontoexistensen

Om det inte hade varit så dåligt väder på söndagen, så hade vi troligen gjort något annat än att sätta oss på en biograf i september månad. Biobesök hörde mera till november och december, när det var grått och kallt ute och alla människor var sysselsatta med att köpa julklappar. Men tack vare vädret fick Ed och jag nu se den fina svenska filmen. Och det var tursamt, för så snart söndagen var slut, så blev det varmt igen, rent ut sagt ovanligt varmt i Nya York. På tisdagen fick vi 28 graders värme, och på onsdagen steg temperaturen till hela 30 grader. Att det redan låg två decimeter snö på marken borta i delstaten Montana betydde ju ingenting för oss.

Jag hade under åren fortsatt att få svenska tidskrifter tillsända mig av mina föräldrar – ett fint sätt för dem att försäkra sig om att jag skulle behålla ett hörn i mitt hjärta för mitt gamla land. Och jag läste faktiskt dessa tidskrifter rätt noga. Av rent intresse och inte alls pliktskyldigt. Just vid denna tid läste jag i Veckojournalen hur det låg till med Sveriges högskattepolitik.

Veckojournalen nummer 41, 1972 (internet)

Veckojournalen nummer 41, 1972 (internet)

Landet behövde höja skatterna ytterligare, trots att de redan tio år tidigare – när jag beslöt att ge mig av till Amerika – var så höga att ingen trodde att de kunde höjas ett enda dugg mera. Jag kunde redan då inte fatta att staden Örebro gjorde av med hela tre kronor för varje tia som varenda invånare i staden tjänade. Hur kunde reningsverket och medborgarhuset och tjänstemannakåren och alltihop kosta tillnärmelsevis så mycket pengar? Jag höll med mamma om att de skulle fortsätta med att söka efter någon lämplig plats utomlands att bo på, men pappa var så nöjd och glad åt sitt källarkontor, som han hade fått alldeles gratis i sitt hus hemma i Sverige. Och deras titt på Marbella tillsammans med mig ledde ju till ett absolut nej beträffande Spanien.

På fredagen den 29 september rapporterade pressen att John Mitchell under sin tid som justitieminister personligen förfogade över ett hemligt bankkonto, tillhörande det Republikanska partiet (se inlägg 2.794). Avsikten med detta konto var att finansiera partiets olagliga verksamhet med insamling av information om det Demokratiska partiets förehavanden. Existensen av detta konto under kontroll av president Nixons justitieminister, kom att utgöra ett viktigt belägg för att presidenten var medveten om de många olagligheter som begicks för hans räkning under höstens omvalskampanj. Men inte förrän den 10 oktober kunde den federala polisorganiationen FBI rapportera några detaljer om detta.

John Mitchell (internet)

John Mitchell (internet)

Published in: on 2016/08/18 at 07:42  Kommentera  

Kommentera

