Inlägg 2.805: 30 sep 1972

Djurparksbesöksbarndaltandesvårighetsundantaget

Men framemot klockan 13.00 höll regnet upp, och då kunde vi kuta in. Eftersom (1) det var så dåligt väder, eller (2) det var så sent på säsongen, eller (3) båda orsakerna i kombination, så fick vi en stämpling på våra biljetter att de skulle gälla för ett återbesök när som helst under det följande året.

Djuren var förstås våta men lika intresserade. Lamadjuren puffade och knuffade för att få en skorpa, och de minsta av våra småungar, som skrämdes från vettet när den första horden kom klafsande, blev snart djärva och promenerade då lugnt omkring bland getter och rådjur som ingenting. Vi hade riktigt roligt åt ungarna, fast vi fick vid ett tillfälle skyla i en kvart för ett kortvarigt skyfall – regnet duggade inte den här dagen.

Med regnet kom det en kallfront, och temperaturen föll med 10 grader medan vi var i djurparken. På vägen tillbaka var det skönt med litet värme i bilen. Jag lade märke till att skogsträden hade börjat skifta i gult däruppe i Kingstontrakten, men i Nya York var allt sommargrönt och skulle så förbli i flera veckor framöver.

Jag hade haft riktigt roligt, fast jag hade ett rätt begränsat tålamod med ungar och hundar. Om det var jag själv som skulle vara ansvarig för dem och sköta dem – bevare sig väl, mata dem och rasta dem och sussa dem – då klarade jag det väl med litet ansträngning i tjugo minuter, men om det bara gällde att vara tillsammans med dem och någon annan skötte allt det andra, ja, då kunde jag nog hålla måttet så länge som det väntades av mig. Nu var det ju gammelmor Lindquist som var den ansvariga parten, och hon hade vanan inne. Hemma hos henne på Ritterplatsen i Bronx var huset ofta fullt med småbarn som sprang omkring väsnades och höll hela familjen igång med matning och lekar dagen i ända. Nej, jag ändrar nog på vad jag just skrev – en timme av detta huslarm, och sedan var jag även som oansvarig helt utmattad.

Ed hade upptäckt att tiderna var svåra på arbetsmarknaden. Inte därför att de arbetssökande hade för många arbetsgivare att välja mellan utan därför att arbetsgivarna hade för många arbetssökande att välja mellan. Det blev ingenting med firman som hade sin verksamhet uppe i fjällen i Colorado och sitt kontor på Manhattan, hos vilken han ansökte om arbete innan han reste till Venezuela. Nu hade han varit tillbaka i Nya York i nästan en månad, och från att ha sysslat litet slött med sina ansökningar var han nu fullt upptagen från morgon till kväll. Just nu hade han tre ansökningar på gång, och han var klient hos ett tiotal arbetsförmedlingsfirmor.

Arbetslöshetstillvaron (internet)

Arbetslöshetstillvaron (internet)

Published in: on 2016/08/20 at 22:37  Kommentera  

Kommentera

