Inlägg 2.808: 2 okt 1972

Immunvetenskapsnamnmultipelkopplingsmöjligheten

På måndagens morgon ringde jag upp min mäklare och bad honom att köpa för mig 100 aktier i Immuno-Science, ett företag som hade hoppat upp till toppen av min önskelista. När jag i dag sökte upp Immuno-Science på internet för att få litet bakgrund för min presentation, så fick jag en mindre men väl kontrollerad chock. Immuno-Science av i dag är ett bioteknologiskt företag, som framställer produkter för behandling av aids- och hiv-infektion. Enligt vad jag läser mig fram till, så erbjuder Immuno-Science i dag bland annat ett medel benämnt Contre Vir, ett ‘försvagat terapeutiskt vaccin’ för behandling och bot av aids och hiv. Detta är minsann till att visa framfötterna – enligt gängse källor finns det ännu i skrivande stund inget botemedel. Förklaringen till företagets succé i dag vilar kanske på dess val av länder för sin distribution: Amerika, Ryssland, Litauen, Lettland, Estland, Belarus, Ukraina, Georgien, Armenien, Azerbaijan, Turkmenistan, Tajikstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan. Kazakhstan, Japan, Dominikanska Republiken, Ghana, Nigeria, Tanzania, Uganda, Kenya, Sydafrika, Sverige, Kina, Indien, Bangladesh, Sri Lanka, och Mauritius, i just den ordningen.

Nåja, nu köpte jag ju mina aktier långt före upptäckten av aids. Internet verkar inte att erbjuda någon som helst upplysning om Immuno-Science före aids-epoken. Vad jag hittar om Immuno-Science i mina egna gamla aktiekataloger är att det var ett kanadensiskt företag som sysslade med ‘plasma centrer och kontrollprodukter’. Det verkar att möjligen ha varit ett helt annat företag än det nuvarande.

Vad det nu än var som gjorde det så framgångsrikt år 1972, så fick jag mina 100 aktier i Immuno-Science för 7.621 kronor och hoppades som alltid på det bästa.

Samma dag inträffade något som jag inte blev medveten om förrän ett kuvert med ett aktiebrev damp ner i min brevlåda. Det innehöll 35 gratisaktier i Bowmar Instrument, ett företag, som jag verkligen trodde på när jag köpte 35 aktier i det i slutet av juli, bara två månader tidigare (se inlägg 2.764). Men trots att ha lanserat världens första lilla bärbara räknedosa – som kallades Bowmarhjärnan och såldes för 1.230 kronor – så hade Bowmar Instrument sedan min investering lyckats få sina aktier att falla nästan till halva värdet, och nu delade de ut en ny aktie till alla oss aktieägare för varje aktie vi ägde.Detta var så konstigt att jag inte fattade ett enda dugg!

Published in: on 2016/08/22 at 02:06  Kommentera  

Kommentera

