Inlägg 2.812: 10 – 14 okt 1972

Handelshögskoleutbildningsupprepandet

På tisdagen började den kurs i Princeton som jag var inbjuden till. Jag hade rest dit med buss på kvällen före och fick där mitt delade rum på Nassau Värdshus tillsammans med en annan kursdeltagare. Man kunde tro att vi pratade kurs på rummet, men vi fick nog av det därnere.

Kursen var precis så förnämlig som den hade låtit i mitt inbjudningsbrev (se inlägg 2.802). Vi var inte flera än 20 deltagare, och föredragshållarna var spirituella och underhållande. Det var förståndigt av dem, för ämnena var rätt avancerade för de flesta och det gäller som alltid att hålla publiken vaken och pigg – om åhörarna slumrar till eller kopplar ifrån hjärnan, så spelar det ingen roll hur förnämlig man än är i sin framställning och hur väl man än lägger ut texten för dem. För mig var de flesta ämnena rätt bekanta, men det var trots allt femton hela år sedan jag hade suttit i Göteborg och låtit mig matas med lika svårsmält mentalföda.

Vi utspisades med tre mål om dagen i en separat del av matsalen för att inte skrämma iväg de vanliga turisterna, men vi betedde oss tyst och diskret, så jag var övertygad om att vi kunde ha vistats i vilken omgivning som helst utan att väcka uppståndelse.

Veckan gick fort, och på fredagseftermiddagen var det hela över. Jag tog tåg tillbaka till Nya York. Denna korta sträcka på bara 65 kilometer krävde tre byten mellan fyra tåg och tog i allt 75 minuter. Jag tyckte ju att det var en intressant liten resa, men man kan knappast undra på att folk föredrar att sitta stilla på en buss trots trängseln.

För veckoslutet hade Ed och jag alls inga planer. Detta hände ofta men löstes alltid på något sätt. Riisparken sommartid, bilutflykter någonstans höst och vår, och skidåkning på vintern. Men nu var det ett grått veckoslut på hösten, och det var som gjort för att äntligen ta oss för att bryta vår motvilja mot gaybarer och liknande inrättningar. Vi hade ju flera gånger blivit anmodade av våra mera utgående vänner att ge oss på en av de diskreta gaybarerna som hade börjat fylla Greenwichbyn utan att märkas om man inte sökte efter dem. På dessa barer skulle det vara kul att vistas – inte tyst och dystert som på de vanliga gaybarerna av den gamla sorten.

Så på lördagskvällen vid 20-tiden gav vi oss iväg till den rekommenderade baren, Logen (eng. the Barn). Den låg högst upp i en trekantig byggnad som för gayögon dominerades av Triangelbaren (eng. the Triangle Bar), en liten oansenlig gaybar i ett av husets tre hörn.

Published in: on 2016/08/25 at 07:06  Kommentera  

Kommentera

