Inlägg 2.824: 5 nov 1972

Filadelfiahistorieutforskningsbesöket

Jag var ganska orolig för hur vädret skulle bli i Filadelfia. När Ed och jag var där år 1966 hade det varit soligt (se inlägg 564-565), men nu såg det inte ut att bli lika fint. På vår väg till Filadelfia fick vi några skvättar på vindrutan, men när vi kom fram hade det klarnat upp.

I Filadelfia var Pelle i sitt esse. Han var ju en arkitekt, och här hade han en oändlig tillgång av tvåhundra år gamla byggnader, den ena mera historisk än den andra. Jag påminde honom om att år 1976 skulle Amerika till att fylla 200 år, och då skulle just Filadelfia komma att spela en mycket viktig roll i festligheterna.

Jag hade väntat mig mängder av folk inne i Oavhängighetshallen så här mitt på en söndag, men kanske vädret hade skrämt bort massorna. Vi var nästan ensamma därinne i Amerikas kanske viktigaste historiska byggnad. Om det hade varit trångt om utrymmet, hade vi nog varit tvungna att sakta glida framåt utan att stanna och begrunda. Men nu hade Pelle all tid i världen att stå och se på de stolar i vilka Thomas Jeffersons förslag till en oavhängighetsförklaring hade debatterats och slutligen underteckats av de 53 ‘Grundande Fäderna’ (eng. Founding Fathers) nära två hundra år tidigare.

Thomas Jefferson (internet)

Thomas Jefferson (internet)

Jag minns också hur vi stod i det angränsande rummet med Frihetsklockan, medan Pelle varsamt strök den med fingrarna.

Jag kunde inte tänka fram något ställe i Sverige med så starka historiska vingslag som just Oavhängighetshallen med sin Frihetsklocka, trots att Sverige ju hade en så oändligt mycket mera omfattande historisk bakgrund.

Efter Oavhängighetshallen gick vi runt i den historiska bebyggelsen däromkring, tittade på många välbevarade hus med mer än tvåhundra år på nacken, och den enda som jag nu klart minns vid namn var Snickarhallen (eng. Carpenters Hall), vad den nu hade använts till.

Snickarhallen, Filadelfia (internet)

Snickarhallen, Filadelfia (internet)

Jag tror att vi den här gången med Pelle också besåg Kristuskyrkan (eng. Christ Church) med Benjamin Franklins grav.

Kristuskyrkan, Filadelfia (internet)

Kristuskyrkan, Filadelfia (internet)

Interiör av Kristuskyrkan, Filadelfia (internet)

Interiör av Kristuskyrkan, Filadelfia (internet)

Benjamin Franklin (internet)

Benjamin Franklin (internet)

Som avslutning på Filadelfiabesöket visade jag Pelle stadshuset med stadens grundare William Penn som ett pelarhelgon högst uppe på toppen.

William Penn (internet)

William Penn (internet)

Jag hade förra gången lärt mig att köra dit på Bredgatan (eng. Broad Street), så vi nalkades stadshuset från söder och kunde se det ordentligt innan vi var så nära att vi inte kunde se någonting alls.

William Penn på toppen av stadshuset, Filadelfia (internet)

William Penn på toppen av stadshuset, Filadelfia (internet)

Efter att ha ätit på något enkelt ställe begav vi oss hemåt mot Nya York och levererade Pelle till sitt hem på Belmont Plaza hotell.

Published in: on 2016/09/05 at 16:32  Kommentera  

Kommentera

