Inlägg 2.825: 6 nov 1972

Olivettianställningslyckoträffen

Nu kan jag äntligen avslöja något som jag redan hade vetat om i flera dagar – men jag ville låta dig vänta på kronologin att hinna ifatt. När jag steg upp på måndagsmorgonen efter söndagens trevliga men ändå litet tröttsamma bilkörning, så steg Ed upp med mig. Han hade visserligen gjort det under de arbetslösa månaderna, om bara för att koka min frukost och sedan dra sig tillbaka till slafen för en liten extra slummer. Men nu steg han upp på allvar, för han ville, precis som jag, komma i någorlunda rätt tid till jobbet.

Jo, det är alldeles riktigt. På måndagen började Ed en ny anställning efter många månaders ‘uppehåll’. Det var det stora italienska kontorsmaskinsföretaget Olivetti som hade förbarmat sig över honom med ett jobb av samma typ som hos Allied Chemical.

Olivettis firmamärke (internet)

Olivettis firmamärke (internet)

Deras kontor låg mitt på Manhattan i hörnet av Parkavenyn och 60:e gatan, vilket gjorde hans till-och-från lika enkelt som när han arbetade på Rektorsgatan – och avgjort mycket snabbare och simplare än tvåtimmarsresan ut till Allied Chemical i Morristown.

Det jobbet hade varit en av de bollar som han hade jonglerat med under de senaste veckorna, och jag blev lättad när jag fick veta att han hade fått just det. Om det någon gång i framtiden skulle bli till en resa för honom till firmans huvudkontor, så skulle det inte bli till en bergstopp i Colorado (se inlägg 2.776) utan till Ivrea i Italien, en liten stad som vi hade kört igenom på vår väg ner från S:t Bernhardspasset år 1966 (se inlägg 675-676).

Ed skulle få 71.400 kronor i årslön – Olivetti uttryckte lönerna på det italienska sättet, men med hjälp av min räknesnurra kom vi underfund med att han skulle få 5.950 kronor i månaden. När han slutade på Allied Chemical hade han kommit upp i 6.030 kronor i månaden – så visst kunde man säga att det blev ett avbräck – men det var så litet att det var ingenting att ens tänka på.

Nu blev det några spännande dagar för Ed, men bara tills han fann att det egentligen inte alls var någon större skillnad mellan hans arbete på Olivetti och Allied Chemical. Som alltid blev han snabbt god vän med sina kolleger och smälte väl in i den nya kontorsmiljön. Och bokföring och revision var hos Olivetti bara en annan tappning av samma sak som hos Allied Chemical.

Published in: on 2016/09/06 at 17:06  Kommentera  

Kommentera

