Inlägg 2.831: 10 – 11 nov 1972

Flygkapningsombordstigningskontrollinförandeföljden

Vi fortsatte vår avbrutna promenad uppför Lenoxavenyn. Ingen av oss sade någonting – chocken över det upplevda hade börjat materialiseras, men det var också inte mycket vi kunde säga. När vi kom till tunnelbanestationen vid 116:e gatan slank vi ner och tog tåget tillbaka. Vi beslöt att följa våra planer för lördagen utan att gå in på varför vi skulle göra så i stället för att sitta och sörja den förlorade kameran.

Ed kom så småningom hem, och jag berättade för honom vad som hade hänt. Han blev först uppskärrad, men sedan upptäckte han att jag inte hade blivit knivskuren till döds, och då blev han lugn igen. Vi blev snart upptagna av en flygkapning som rapporterades på TV-nyheterna. Det var ett plan av typen DC-9, tillhörande Southern Airlines, på väg till Miami från Memphis med många mellanlandningar, dock inte alla inlagda i tidtabellen.

Det kapade flygplanet i okapat tillstånd, 1972 (internet)

Det kapade flygplanet i okapat tillstånd, 1972 (internet)

Denna 31 timmars sicksackflygning kom att rapporteras under hela veckoslutet.

En litet rörig skiss av flygkapningsirrandet, 1972 (internet)

En litet rörig skiss av flygkapningsirrandet, 1972 (internet)

Vid första mellanlandningen i Birmingham steg tre män försedda med pistoler och handgranater ombord, och så snart planet hade lyft för sitt korta hopp till Montgomery tog de befälet över planet med nu 37 personer ombord. De begärde 50 miljoner kronor i lösensumma, och medan piloten beordrades att landa på olika ställen runt om i Amerika, Kanada och Kuba, så förhandlade de med myndigheter och även FBI om sina begärda kontanter. Vid ett desperat tillfälle hotade kaparna med att krascha planet rätt i en nukleär forskningsreaktor i Tennessee, så när planet hade kommit dit sade FBI till dem att man dittills hade fått ihop en del av summan, nämligen 10 miljoner kronor. Kaparna accepterade denna delbetalning, landade planet i Chattanooga, fick ombord pengarna och flög sedan vidare till Havanna på Kuba.

Fidel Castro vägrade emellertid att släppa in dem i Kuba, så de fick återvända till Amerika. De landade för tankning på en militär flygbas i Orlando. Där sköt militären hål i två av de fyra största hjulen, vilket föranledde kaparna att skjuta en av piloterna i armen. Planet återvände till Havanna på lördagskvällen, och den här gången togs de emot. Planet fick genast fortsätta till Miami med sin besättning, sina passagerare och hela lösensumman.

Den skadskjutne piloten tas omhand, Miami, 1972 (internet)

Den skadskjutne piloten tas omhand, Miami, 1972 (internet)

Kaparna fick däremot sitta i fängelse i Kuba i åtta år och utlämnades sedan till Amerika, där de fick avtjäna ytterligare ett 20-tal år i fängelse.

Denna händelse fick Amerika att äntligen införa ombordstigningskontroll med början i januari månad 1973.

Annonser
Published in: on 2016/09/10 at 07:16  Kommentera  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: