Inlägg 2.836: 16 nov 1972

Tacksamhetsdagstillsammansfirandeovisshetsarrangemanget

En tröst i eländet var att fredagen efter Tacksamhetsdagen på många företag inte var en arbetsdag, och då kunde kanske Ed komma ner till mig på S:ta Korset på fyra dagar. Men det visste han inte med säkerhet, för Olivetti hade ingen publicerad lista över vilka dagar som var arbetsfria – och det var ju inte ett amerikanskt företag med ‘tacksamhetsfirandet’ som en självklarhet. Ed kände sig för ny där för att fråga rakt ut – och ge intrycket av att vara mera intresserad av att ta ledigt än att arbeta – så det fick bli som det blev. Han hade bokat om sig för att flyga ner till S:ta Korset på natten efter onsdagen den 23 november, och jag skulle köra ut till flygplatsen och möta honom, beredd på att om han var tvungen att arbeta på fredagen så skulle han inte vara där.

Vi gick ut och åt en god middag på vår sista kväll på minst sju och kanske hela elva dagar, en tröstlöst lång tid utan varandra. Det hade kommit ett brev från mamma, men det packade jag med mig för att läsa i min isolerade ensamhet på planet eller i S:ta Korset.

Jag gav mig iväg klockan 21.00. Ed ville följa mig ut till Kennedyflygplatsen och vinka av mig – men då skulle han inte komma i säng förrän klockan 01.00, så det sade jag nej till. Efter tunnelbana och buss checkade jag in mig vid 22-tiden, och sedan satt jag och väntade i över en timme. Den tiden använde jag till att läsa mammas brev, och det bestod av två tättskrivna sidor av mammatankar. Men ur kuvertet föll det också en urklippt förlovningsnotis ur Svenska Dagbladet.

Anna Ernemarks förlovningsannons (1972)

Anna Ernemarks förlovningsnotis(1972)

Den hade Anna Ernemarks porträtt, som i mitt tycke inte alls liknade henne – jämför det med de vackra fotografier som jag tog av Anna vid julen 1970 i Djursholm (se inlägg 2.295). Enligt tidens sed innehöll notisen fullständiga stamtavlor för både Anna och hennes tillkommande make Howard Kendall. Mammas brevkommentar löd: ”Har jag inte ett sjätte sinne när jag nyss skrev till dig om Anna (se inlägg 2.822)? I gårdagens tidning står hon förlovad med en amerikan från Ohio. Var det inte där hon hälsade på sin syster?”

Mamma hade kommit hem från Skodsborg som planerat den 11 november. Rummet med helpension, bad och massage kostade per dag 134 danska kroner, vilket motsvarade 92 svenska kronor. Alla prover och undersökningar kostade extra, så det blev en slant, men, som hon skrev, ”man kan leva utan ny kappa och klänning, men knappast utan hälsa.”

Published in: on 2016/09/15 at 17:59  Kommentera  

Kommentera

