Inlägg 2.840: 17 – 22 nov 1972

Arkitekturbyggnadskonstuppvisningsdemonstrationen

Med så kort tid anslagen till strand och bad under mina två första dagar hade jag gott om tid till att gå gata upp och gata ner i Fredriksted och bara titta och fotografera. Därför börjar jag här med att presentera de elva bilder som jag tog av några byggnader i största allmänhet i Fredriksted.

En samling av välhållna byggnader, Frederiksted (1972)

En samling av välhållna byggnader, Frederiksted (1972)

Hyreshus med många lägenheter, alla med egen ingång från gatan eller balkongen, Frederiksted (1972)

Hyreshus med många lägenheter, alla med egen ingång från gatan eller balkongen, Frederiksted (1972)

Burget bostadshus, som verkar att vara nyligen renoverat, Frederiksted (1972)

Burget bostadshus, som verkar att vara nyligen renoverat, Frederiksted (1972)

Förefaller att vara en officiell byggnad eller ett företagskontor, Frederiksted (1972)

Förefaller att vara en officiell byggnad eller ett företagskontor, Frederiksted (1972)

Förefaller att ha varit ett bostadspalats i gamla tider men nu förfallet och knappast beboeligt, Frederiksted (1972)

Måste ha varit ett bostadspalats i gamla tider men nu förfallet och knappast beboeligt, Frederiksted (1972)

Ser ut att vara en stor lägenhet däruppe och små lägenheter eller butiker därnere, Frederiksted (1972)

Ser ut att vara en stor lägenhet däruppe och små lägenheter eller butiker därnere, Frederiksted (1972)

Välhållet bostadshus, troligen med många små lägenheter, Frederiksted (1972)

Välhållet bostadshus, troligen med många små lägenheter, Frederiksted (1972)

Sannolikt ett mycket fint bostadshus med någon sorts verksamhet på nedre botten, Frederiksted (1972)

Sannolikt ett mycket fint bostadshus med någon sorts verksamhet på nedre botten, Frederiksted (1972)

Pampig enfamiljsvilla som har byggts om till tvåfamiljshus, Frederiksted (1972)

Pampig enfamiljsvilla som har byggts om till tvåfamiljshus, Frederiksted (1972)

Resebyrå och andra agenturer därnere och hotellrum eller små lägenheter däruppe, Frederiksted (1972)

Resebyrå och andra agenturer därnere och hotellrum eller små lägenheter däruppe, Frederiksted (1972)

Svårtillgänglig butik med ägarens bostad uppepå, Frederiksted (1972)

Svårtillgänglig butik med ägarens bostad uppepå, Frederiksted (1972)

Sedan följer tre bilder av skyltade restauranger, med all säkerhet utnyttjade av mig för att överleva denna lata tid.

Restaurang nummer 1, Frederiksted (1972)

Restaurang nummer 1, Frederiksted (1972)

Restaurang nummer 2 och tillika pensionat, Frederiksted (1972)

Restaurang nummer 2 och tillika pensionat, Frederiksted (1972)

Interiören av restaurang nummer 3 med säkert god mat som kompensation för den tröstlösa trivseln, Frederiksted (1972)

Interiören av restaurang nummer 3 med säkert god mat som kompensation för den tröstlösa trivseln, Frederiksted (1972)

Jag tror att jag redan har representerat Frederiksted i bild rätt väl vid det här laget, men jag har ytterligare tre bilder på lut. Och nu blir det spännande. Först en bankdörr. Detta var fortfarande Amerika, så jag hade ingen användning för en bank till att växla in resecheckar, men kanske jag var där för att ta ut ett huslån?

Bankdörr, Frederiksted (1972)

Bankdörr, Frederiksted (1972)

Och så postkontoret, såpass långt bort från centrum att jag tog bilen för att komma dit med mina julkort. Jo, jag tillbringade de ensamma kvällarna med att skriva mina 80 årliga julkort. Vartdera tog 15 minuter att författa, så det var alltid en stor novemberuppgift för mig. När det blev dags att datorisera uppgiften gav jag tusan i att envisas längre med denna dumhet, och jag tror att mottagarna då blev rätt glada över att inte behöva svara.

Postkontoret med min hyrbil i mitten, Frederiksted (1972)

Postkontoret med min hyrbil i mitten, Frederiksted (1972)

Den här kyrkan på Fiskeregade kommer jag mycket väl ihåg. Den hade byggt sin portik tvärs över trottoaren ända fram till körbanan. Det enda sättet att undvika att stiga ut i trafiken för att komma förbi var att gå upp alla tio eller femton trappstegen och sedan gå ner lika mycket igen. Jag gjorde det förstås aldrig – jag steg ut bland bilarna. Jag fruktar icke döden. я смерти не боюсь.

Kyrkan på Fiskargatan, Frederiksted (1972)

Kyrkan på Fiskargatan, Frederiksted (1972)

Som jag tidigare har berättat kom min mamma från Ryssland. Jag vägrade att lära mig ryska, och hon trugade det inte på mig. Men när jag studerade i Göteborg slog det mig att kunskap i ryska språket kunde vara en merit inför framtida jobb, så jag gav mig på en kurs i ryska på högskolan. I den femte (!) lektionen i nybörjarboken löd konversationen så här: ”Låt oss gå över gatan!” – ”Nej, inte nu, där borta kommer det en automobil.” – ”Jag vill gå över gatan ändå. Jag fruktar icke döden.”

Denna idiotiska ordväxling blev slutet på kursen för mig – jag tog min Mats ur skolan, men ‘Jag fruktar icke döden’ har legat kvar i en vrå i huvudet i alla dessa år. я смерти не боюсь. Ja smjertsi ni bayúss.

Published in: on 2016/09/20 at 04:32  Kommentera  

Kommentera

